lördag 24 september 2022

Hej då, viruset!


Det obehagliga viruset har lämnat oss. Kvar blev två slitna gamla kroppar som överlevde. Nej, nu överdriver jag. Vi upplevde coronan som en normal förkylning, men visst har vi blivit lite magrare och lukt- och smaksinne har påverkats.

Det blir mycket teve när man är halvkrasslig. Bland annat en heldag med begravningen av drottning Elisabeth, kvinnan som verkat i över 70 år men som aldrig uppnått pensionsålder. Kungahus engagerar och jag hör till dem som vill behålla monarkin även om jag hör någon viska om ärvda titlar.


 
Victoria får min röst

Alternativen till monarki är antingen en vald president eller att riksdagens talman tar monarkens uppgifter. Det senare vore väl ändå det verkliga lågprisalternativet.



Imponeras också av modiga kvinnor som vågar protestera mot Irans moralpolis. En sorts polis som bland annat har till uppgift att kolla damers klädsel, se till att deras hår döljs under svarta dok. Annars finns risken att de kan locka en stackars karl in på syndens fördärveliga väg.

När det religiösa ordets uttolkare såg kvinnan, såg han synd. Därför ska hon dölja ansikte, hår och kropp, för att inte fresta någon stackars mansperson. Kvinnors kläder och frisyrer har varit och är ett problem i många religioner.

När det religiösa ordets uttolkare såg mannen, sa han: "Se, en perfekt skapelse, han kan klä sig hos Dressman."

Blev det flummigt? Förmodligen en biverkning av genomgången covid.

 

14 kommentarer:

Annica sa...

Covid måste vara virusvärldens Putte. Invaderar, dödar och förstör. Så hatad och ovälkommen.
Haha, flummig kan man vara även utan covid. ;)
Skönt att ni inte fick värsta covidvarianten. Det räcker med en vanlig rejäl förkylning för att man ska känna sig som något katten släpat in.
Fortsätt nu på den hastighetsobegränsade Bättringsvägen!

Gunnel sa...

Annica: Bra liknelse mellan Putin och covid. Vansinnigt att båda ska få härja och förstöra. Men Putin torde väl vara i en klass för sig. Det går inte att vaccinera sig mot karln.

Allt är väl hemma hos oss förutom att en del saker smakar konstigt. Chips är inte chips längre och det vita vinet till middagen var urk!

Annica sa...

Fanns det vaccin mot Putte så skulle vaccinerarna bli nedtrampade av det köande folkmassorna.
Och det måste vara ett "sepåfan"-vaccin om det ska stå emot galningen.

Jag har ju, sedan flera år, nästan ingen smak och lukt alls p.g.a. medicin jag tar. Och det är JÄTTETRIST! :( Jag kunde lika gärna tugga på en kartongbit. LITE smak kan jag känna av Pepsi Max. Ni får testa det istället för vitt vin. Säkert billigare också. ;)

Bert Bodin sa...

Det där slöjtvånget i Iran har jag så svårt att förstå. Men ett visst tvång ser jag nog här i stan också, men då är det väl någon husets herre, som ligger bakom kan jag tro.

Elisabet. sa...

Ja, här är ännu en som följde begravningen från början till slut och jag tillhör ändå dem som - egentligen - anser att ärvd tronföljd är galet. Det går ju an så länge där står kloka män eller kvinnor i kö till tronen, men tänk, om inte! Såg på sociala medier ett klipp där kung Charles betedde sig sååå illa och man såg (jag tyckte mig se) hur Camilla blev illa berörd och då tänkte jag .., undrar hur länge den mannen blir kvar på tronen?

Apropå slöjtvång. På Icas parkering i Falkenberg såg jag kvinnor helt täckta i svart och där enbart ögonen tittade fram. En av dem, hennes man satt i bilen och väntade, iklädd t-shirt (och byxor, antar jag). Det är skillnad på reglerna för kvinnor och män. BEDRÖVLIGT.

Skönt att ni är på bättringsvägen!

Gunnel sa...

Annica: Får nog testa Pepsi Max, tror aldrig jag gjort det, säkert också betydligt billigare än vin som jag inte är så förtjust i. Dricker vin bara för att göra min man sällskap. Väldigt snällt, eller hur?

Gunnel sa...

Bert Bodin: Vi har i alla fall ingen moralpolis som bryr sig om hur vi är klädda. Är det någon som tvingas bära heltäckande där bara ögonen tittar fram, hoppas jag att de inspireras av sina systrar i Iran.

Gunnel sa...

Elisabet: Egentligen är ärvd tronföljd galet. Men ändå är jag för monarkin, så länge de sköter sig som vårt kungahus gör. Jag hade inte läst om prins, förlåt kung Charles förrän frågan kom upp i DN:s test och där fick jag fel. Kunde väl inte drömma om att han var känslig för en bläckfläck.

Elisabet. sa...

Gunnel: det var värre än så. Han skulle sätta sin namnteckning på något viktigt papper och viftade till någon betjänt intill på ett så arrogant sätt att dom skulle flytta på vad-det-nu-var som var i vägen; något han lätt hade han kunnat göra själv, bara fösa undan det någon decimeter. Han grimaserade och viftade .., och jag tyckte så synd om Camilla som stod mot en vägg och såg så förtvivlad ut. Ungefär som "men ååå, vad gör du ..?" (Som du förstår är jag tankeläsare :). Eller inte alls.)
Angående Victoria så håller jag helt med dig. Och det gäller Daniel också. Jag tycker för övrigt att vår kung bara blir bättre och bättre i sitt ämbete. Kanske tänker jag mera på om arvsrätten går till någon som för sitt liv INTE vill bli kung eller drottning. Såna som jag själv. Å, så hemskt att inte fullt ut få vara sig själv och gå omkring i sticketröja mest hela tiden. Förlåt, det blev en lång kommentar.

Gunnel sa...

Elisabet: Han gjorde alltså bort sig i allas åsyn. Då blir man inte folkkär. Inte som vår Victoria som besökte mitt gamla bostadsområde samma år som hon förlovade sig med Daniel. Hon var naturlig och öppen och charmade alla. Hoppas bara hon får vara sig själv ibland och gå omkring i det hon gillar mest-

Nahide sa...

I Afghanistan är kvinnor förbjudna att ha högklackade skor, eftersom ljudet av ett klappande skoklack kan locka fram syndiga tankar hos männen.

Det religiösa ordets uttolkare tycks inte ha höga tankar om männen. Skapelsens krona, Guds avbild, är en mycket skör varelse, det verkliga "svaga könet"; lättledd, utan en gnutta självbehärskning och inre moralkompass.

-och med tanke på hur världen som styrs av starka män ser ut som, har de kanske rätt i det?

Gunnel sa...

Nahide: Det religiösa ordets uttolkare är förstås män och de måste utgå ifrån sig själva. En klapprande klack och det utlöser känslor som känns syndiga och det är naturligtvis klackbärarens fel. Vem annars?

Anonym sa...

Gunnel; men nu såg jag ett program om honom i SVT1 och fick förfärligt dåligt samvete. Jag står fast vid det här med tronföljden .., men fick en helt annan bild av den nye kungen. Fy, så dömande jag var! Han kanske helt enkelt var stressad och obekväm i sin nya roll. /Elisabet

Gunnel sa...

Elisabet: Ha inte dåligt samvete. Jag har nu sett inslaget på youtube och han verkade grinig.
Kul för honom om han fått visa en bättre sida också.