måndag 18 april 2022

En måndag morgon i mitt liv


Sitter vid matbordet med mina två mackor och en kopp te. Läser gårdagens DN där chefredaktören på Språktidningen försöker förklara varför så många använder ordet "själv" när man ska använda ordet "ensam."

"Det kan nämligen vara så att den som säger eller skriver själv i stället för ensam vill undvika det lite patetiska eller sorgliga uttryck som ordet ensam kan göra."

Jag äter själv betyder alltså inte att man äter utan hjälp, utan betyder att man sitter ensam och äter, men ändå inte sorgligt ensam. En sorts förklaring som kommer från Svensk ordbok 2009.

Här vill jag lägga in en liten protest, men jag sitter ensam vid bordet och ingen lyssnar.

Nisse, gubben min, kommer in och slår på batteriradion där nyheterna skriker ut. "Polisinsats ...två män skjutna i Stockholmsområdet ... bråk i Rosengård ... ett hundratal unga män tände eld på bilar ... polisinsatsen räckte inte till ... blåljuspersonal attackerad."

Alltid dessa unga män. Så kostsamma för samhället. Lär av era systrar.



 

Efter nyheterna följer låten "Heaven is a place on earth." Lite malplacerat efter de svarta nyheterna. Men "Heaven" är kanske precis det man säger, bara en plats på jorden, ungefär som Borås.


9 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag har dina tankar kring "ensam" och "själv". Förstår inte att de används som synonymer.

Läste också den där spalten i DN igår.

Annica sa...

Dagens inlägg börjar du med en så vacker bild. Tack för den! --- Ja, detta "självande". Jag ryyyser varje gång det används som synonym för ensam. Det är så fel. Och mest galet låter det när äldre människor säger det. De borde veta bättre. Vi gamlingar fick ju en rejäl dos svenskundervisning (och grammatik) med oss ut i livet. Och tidningar förr hade korrekturläsare som inte släppte igenom vilka språkgrodor som helst. Journalister på den tiden var kunniga i svenska.
Det är förfärliga bilder/filmer vi sett under påskhelgen. Förutom hemskheterna i Ukraina har vi också fått se hemskheter från svenska städer med poliser som attackeras och brinnande bilar. Allt iscensatt av hjärnbefriade demonstranter. Vilka idioter.
Snart kommer det nog en sång som heter "Hell is a place on earth" ...
Förlåt lååång kommentar!

Gunnel sa...

Bert Bodin: Chefredaktören på Språktidningen verkar acceptera att man använder själv i stället för ensam. Skriver om att vissa föredrar självstående i stället för ensamstående. Ganska fnoskigt!

Annica: Gillar alla kommentarer, både korta och långa så tack för det. Det blir ofta rätt galet när man byter ensam mot själv. Den här onödiga förändringen av ordet själv har gått så fort, används numera av många, även författare har jag märkt.

Attackerna mot polis och blåljuspersonal är hemska. Brinnande bilar och skolor. Vad kostar allt detta? Pengar som vi skulle kunna använda till helt andra och vettigare ting. Men vi vet ju att ingen lyssnar på oss.

Bert Bodin sa...

Chefredaktören är fnoskig, och förhoppningsvis rätt ensam(!) Om att tycka det.

Elisabet. sa...

Men jag hade nog kunnat skriva att "här sitter jag (för mig) själv och skriver till den kloka Gunnel. Helt ärligt har jag inte reflekterat så mycket över den saken :).

Gunnel sa...

Bert Bodin: Han kanske borde byta jobb.

Elisabet: Faktiskt snöat in mig lite på hur journalister använder ordet själv i stället för ensam. Det är inte särskilt klokt av mig. Du och jag får skriva precis som vi vill och det vi skriver är helt korrekt.

Anonym sa...

Jag både äter ensam och jag äter även själv .

Eva W i Falkenberg sa...

Det gick lite snabbt med kommentaren . Det var inte meningen att vara så anonym.

Gunnel sa...

Eva W. Samma här!