torsdag 15 april 2021

Ur NSD och DN


Veckans roligaste insändare. Förre generaldirektören för MSB Dan Eliasson och Norges statsminister Erna Solberg har båda slarvat med karantänreglerna. Erna får böta 20.000 kronor, Dan får en ny tjänst. Erna är chef över drygt 5 miljoner norrmän, vad Dan numera sysslar med är oklart. Bägge har ungefär samma månadslön. Men moder Svea är en snäll mamma som tar väl hand om sina misslyckade generaldirektörer. Inte minsta lilla bötesbelopp ska plåga den arme mannen.



Får man skämta om Jesus? Jo, det måste man väl få. Det var ju mer än 2000 år sedan. Själv börjar jag omedelbart fnissa när jag läser texten till bilden.





Ovan tre rutor är från NSD och är humor som jag inte förstår. Ingenting kan vara roligare än när man äntligen begriper något som från början var helt obegripligt. Därför önskar jag att du som fattar humorn i bilderna skriver och förklarar. Tack på förhand!

 

13 kommentarer:

Anders sa...

NSD:s bildrutor äro, liksom Herrens vägar, outgrundliga och obegripliga.

Gunnel sa...

Anders: Bra, då är jag inte ensam om att inte förstå.

Annica sa...

Kan bara hålla med om NSD:s konstiga bilder. Fattar ingenting.
Och så hälsar jag Anders välkommen tillbaka till kommentarsbåset. Kul att se dig här igen! :)

Anders sa...

Annica: Tack. Har tydligen för vana numera att tillbringa alla storhelger, födelsedagar m m inlagd på lasarettet. Men jag åtnjuter en viss popularitet där.

Annica sa...

Anders, det förstår jag! Trevliga män är alltid välkomna. Men jag hoppas du hädanefter får tillbringa alla dagar hemmavid (bästa stället!). Bara njuuut! :)

Gunnel sa...

Annica: Då är vi några stycken som inte fattar. Däremot fattar vi att Anders är mäkta populär var han än befinner sig.

Bert Bodin sa...

Jag har vid flera tillfällen skrivit till NSD och efterlyst bildbevis på hur redaktionens personal ligger dubbelvikta av skratt i fikarummet, efter att ha läst serierutorna.

Några svar har jag aldrig sett till.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Numera klipper jag ut de för mig obegripliga serierutorna. Samlingen borde jag nog skicka till NSD:S redaktion och be om förklaring. Läst och sett, men inte förstått.

Bert Bodin sa...

Det är så jag gjort. Utan respons.

Bert Bodin sa...

... De kanske skäms.

Gunnel sa...

Bert Bodin. NSD:s redaktion förstår inte heller och därför har de inget svar att ge.

Anders sa...

F ö: 20 000 är väl en piss i Mississippi för en sån som Erna? En månad på fästning hade nog svidit mer i skinnet.

Gunnel sa...

Anders: Givetvis, men en månad på fästning klarar vilken kvinna som helst.