onsdag 2 september 2020

Mat för mig


Efter dryga 10 år som bloggare och med snart 1200 blogginlägg är det dags för mig att skriva en blogg om mat.

Mysmat för fredagar. Här följer receptet:

2 dl vetemjöl
2 dl riven ost, gärna lagrad
75 gram margarin
3 msk kallt vatten

Platta ut degen till en rund botten.
Grädda i 200 grader 15-20 minuter.

När botten kallnat kletar du på
1 burk creme fraiche blandad med 1/2 tsk italiensk salladskrydda
Ovanpå detta ett rejält lager räkor, ca 300 gram.
Dekorera med vad du har. Har du löjrom? Perfekt! Annars dill, gurka, citron, eller som i mitt fall mango.

Till detta en snygg och god sallad.

Smaklig måltid!







 

6 kommentarer:

Lennart sa...

Efter coronan kommer jag för avsmakning, ser verkligen gott ut. Vad dricker man till detta ?

Anders sa...

Jag förmodar att rätten ska avätas kall. Handskalade räkor? Inget senapspulver i degen?

Lennart: En kall pilsner passar säkert. Ett bra chablisvin om du vill ha ha något ännu godare. Vad rekommenderar kökschefen?

Gunnel sa...

Lennart: Välkommen, kökschefen rekommenderar ett vitt vin med låg alkoholprocent. En frizzante t ex som kittlar gommen.

Anders: Nej, inget senapspulver och räkorna är inte handskalade. Om man ids så förhöjer man naturligtvis smaken med handskalat.

Annica sa...

Välkommen till matbloggsvärlden! Snart är du en kombo av Kak-Birgitta och Mat-Tina. ;) Receptet sparat! Ska testas vid tillfälle, ser gott ut.

Anders sa...

Jag har ett liknande recept, men med senapspulver. Ska förhöja smaken??

Gunnel sa...

Annica: Jag har i min tur fått recepte3t av svägerska Sylvia och gammelmormor Margaretha H. Gillar recept som innehåller få ingredienser.

Anders: Var ska man placera senapspulvret? I kakbotten eller i creme fraichen? Senap förhöjer ju smaken på det mesta.