onsdag 26 augusti 2020

Prasslande plånbok


Bakom mig har jag min barndom, min ungdom, mitt vuxenliv och mitt arbetsliv. Framför mig har jag ett okänt antal år och sedan kommer döden.

Det här är inget pessimistiskt prat, det är bara fakta. Livet slutar med döden, något som man bör se på med en smula humor, annars blir det resterande livet inte roligt.



Men aldrig har något år varit så märkligt som just 2020. Detta speciella år med coronarädsla, rena händer och avståndstagande.

Det som är en ekonomisk katastrof för många, har för oss som är garanterade lön av staten och som lever efter Tegnells rekommendationer blivit ett rejält tvångssparande. Varken frissan eller tandläkaren får våra pengar, inget spontant pryl- eller godisköp, inga besök på teatrar eller andra arenor. Pengarna stannar i spargrisen som blir allt tjockare.



Med långt hår och gluggar i tandraden kommer vi seniorer att möta världen om inte ett vaccin mot covid-19 kommer inom kort. Vår enda tröst är prasslet från vår välfyllda plånbok.

Godkväll!

 

5 kommentarer:

Annica sa...

Haha, du är en rolig realist! Och du spår nog helt rätt i det där med långt hår och gluggar i tandraden. I alla fall för många 70-plussare.
Håret har jag ju kapat själv i många år men tandläkeriet törs jag mig inte på. Men det är frestande att ta lite plastic padding och slänga dit där flisan lossnade i maj.
Men i dessa dagar skulle jag mest behöva en TV-fixare eftersom ju Com Hem har ställt till det för oss som kört analog-TV. Så idiotiskt att i coronatider tvingas ta hem folk för att fixa till digital TV-sändning.

Gunnel sa...

Annica: Även jag har skapat min egen frisyr, klippt lite här och där. Resultatet är intressant och någon av de närmaste dagarna ska jag ta saxen och frisera gubben.
Tänderna sitter på plats än så länge, men det är mer än ett år sedan jag var hos tandläkaren.
Hör flera som svär över Com Hem, företaget som tyvärr inte lyssnar på svordomarna.

Lennart sa...

Jag har faktiskt hjälpt till att frisera frun med ett riktigt bra resultat. Om jag fick börja om skulle jag nog bli frisör. Själv behöver jag bara polera flinten.
Jag förstår inte att jag inte får några pengar över. Både min syster och bror kan ju handskas med pengar tydligen, jag är nog lite avundsjuk !

Anders sa...

Mitt huvudhår har också övergivit mig och istället börjat tränga ut genom näsa och öron. Jag har frågat min fru om vad hon anser om näsflätor, men hon verkar inte tycka att det är riktigt modernt.

Gunnel sa...

Lennart: Jag frissade dig en gång i tiden. Enligt vad jag hört så testade vi locktången på dig. Minns det inte själv, det kanske bara är rykten.

Rik är jag inte, jag var bara lite skrytsam i bloggen.

Anders: När huvudhåret överger en man gör det ingenting, det är bara att gnugga och polera. Men vad gör en kvinna med flinttendens?