torsdag 17 september 2020

Borde gått till Specsavers.


"Borde gått till Specsavers", säger flickan i reklamen när hon råkar pussa fel karl.

Jag borde också gått till Specsavers och fått en remiss till ögonkliniken för en starroperation. Men coronan kom emellan och jag har inte bråttom. Förstoringsglas och starka lampor funkar bra och förresten så har man sett det mesta.

Min far blev blind vid 65 års ålder. Han hade diabetes och på den tiden fanns inte den laserteknik som räddar synen idag. Det var 70-tal och den hjälp han kunde få var en vit käpp och en bandspelare. Han var inte särskilt tålmodig, fader min, utan gav "blanka den" i apparaten vars knappar han inte hittade eller inte hade intresse av hur de skulle användas. Dock tog han sitt ok med fattning i 20 långa år utan att klaga över sitt öde.


Så småningom ska jag gå till Specsavers och skaffa en remiss till den operation som så många i min ålder har gjort. Det kan bli en chock att se sig själv i spegeln efter operationen sa en släkting. Från den skumma figur man tidigare såg, framträder en knivskarp gammal "käring."

Må väl!


 

3 kommentarer:

Anders sa...

Trots all olikfärgad starr, höftoperationer, rosfeber, pandemier och annat oknytt hoppas man ju på att vi snart kan "ses" igen.

Annica sa...

En gråstarroperation väntar mig också. Men jag drar mig för den. Har mina ben aldrig skakat av nervositet förr så kommer de att göra det då. "Det var en baggis och gick så fort", säger de modiga som redan varit med om äventyret.
Nu på tisdag ska min svägerskas högra öga gråstarr-fixas. Talade med henne för en stund sedan och hon verkade lugn och samlad. Hon jagar aldrig upp sig i onödan. Dock hoppades hon att vårdgivaren skulle vara bättre på själva ögonopererandet än vad man varit på det administrativa jobbet (förberedelserna). Hon hade fått ringa flera gånger för att få ögondroppar (ska droppas två dagar före op) och så var det även några papper som hon fått påminna om.
Jag håller med Anders, trots sjukdomar och annat elände så hoppas jag också att vi snart "ses".

Gunnel sa...

Anders: Vi hade tänkt att träffa syskon på respektive håll åtminstone en gång per år, för att vi gillar syskonen och deras familjer och för att inte chockas över att vi alla åldras. På grund av coronan blev det inte av men vi får väl skicka sköna selfies till varandra.

Annica: Vi har redan skickat en och annan selfies föreställande hårväxt på skulten och brist på sådan. All lycka till din svägerska, hon är säkert nöjd och glad efteråt och säger att det var väl ingenting. Men "ingenting" lugnar oss inte, vi är jätteskrajsna ändå inför det "stora" ingreppet.