torsdag 10 september 2020

På tal om löss


Här sätter jag in en vacker bild som motvikt mot det jag tänker skriva om.

På min gata i stan har ett hyreshus fått vägglöss. Ett flertal lägenheter har drabbats och hyresgästerna är förtvivlade. Dålig information från bostadsbolag och saneringsfirma gör de boende ilskna. Vägglössen isolerar folk på samma sätt som covid-19 säger en hyresgäst som bor i drabbat hyreshus. Man vill inte åka bort och smitta sina vänner med lössen.

Man hurves!


Nya kuststad. Ej drabbat av ohyra.

Av vägglöss kan man enligt Wikipedia få psykiska besvär. Man drabbas av sömnlöshet och stress. Det kliar i kroppen långt efter att de vidriga krypen är bortsanerade.

Man hurves ännu mer!

Lössen sprids numera oftast av folk som rest utomlands och tagit med eländet hem. Även saker som säljs i andrahand ska kollas med superögat. Tillsammans med stoppade möbler, kläder och tavelramar kan även en liten lus slinka med.

Jag känner hur det kliar i kroppen bara för att jag bloggat om dessa vidriga kryp som nu på 2020-talet ökar i en takt som skrämmer den modigaste.

 

4 kommentarer:

Annica sa...

Fy fanken för löss! Man känner verkligen medlidande med dem som bor i de drabbade lägenheterna. Men nu tycker man ju att importerade löss, de som följt med utrikessemestrares bagage, borde minska i antal i dessa coronatider. Folk reser ju mycket mindre. Tyvärr, när de där otäcka krypen väl fått fäste är de jättesvåra att få bort. Rrryyyssseeerrr!

Gunnel sa...

Annica: Dess vidriga löss var väl inget som man tänkte kunde komma i ens närhet. Men nu finns de alldeles i närheten. Anticimex ser hur eländet bara ökar och det blir fler och fler nödrop från boende. Lulebo lär ska gå ut med information idag.

Anders sa...

Gamla lustips:

1. Borra en massa småhål i en bräda. Där gömmer sig löss under de ljusa timmarna. Framåt aftonen skakar du ut lössen över havet (eller grannarnas balkong, om du inte råkar befinna dig på havet).

2. Lägg dina sängfällar över en myrstack. Efter ett par timmar är de garanterat lusfria. Nu vet jag inte om du här fällar i sängen, men det går säkert lika bra med Salmings Cura-täcken.

Gunnel sa...

Anders Gamla råd och huskurer ska man inte förakta. Dessutom är de billiga. Lushundarna som hyrdes in från Stockholm kostade Lulebo 80.000 kronor.

Jag har legat under fäll, men då var jag ett halvgammalt barn. Idag är täcket mer åt Cura-hållet men en betydligt billigare variant. Jag sover inte lika bra som Salming men varför ska man sova bort sitt liv.