onsdag 19 augusti 2020

Diverse tolkningar


"Nej, det kan du inte göra, det är inte ens förhandlingsbart. Du som är en 80-plussare ska inte umgås med andra än familjen", säger jag till äkta hälften som fått för sig att han ska gå på en träff som sker inomhus och där deltagarna sitter med armlängds avstånd.

FHM säger till 70-plussare: Vi rekommenderar att du begränsar dina nära kontakter och håller fysiskt avstånd till de personer du inte bor med. Detta gäller särskilt inomhus.


I den här familjen har vi en rigid och en generös tolkare av FHM:s rekommendationer. Vad betyder exempelvis nära kontakter? Är det bara närmaste familjen eller kan man inkludera grannarna på loftgången eller kanske styrelsemedlemmarna i den förening där man själv är medlem..

Var och en må ha sin egen tolkning av rekommendationerna, men när man är två i samma familj och tolkningarna skiljer sig åt, då behöver man medlare.

I det här fallet vann den rigida tolkningen. Äkta hälften satt sorgsen hemma och längtade efter nära kontakter.

Trevlig onsdag.
 

10 kommentarer:

Annica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gunnel sa...

Annica: Förlåt, förlåt! Jag har av misstag tagit bort din utmärkta kommentar. Jag skrev svar på den och såg sedan en felstavning. Tog bort min egen kommentar för att skriva en ny, men det var din som försvann i dimman. Tacksam om du orkar skriva om den.

Annica sa...

Orkar gör jag nog, men du tror alltså att jag kommer ihåg vad jag skrev. Haha, men det var ju snällt trott! ;) OK, jag gör ett försök att återskapa "filen" i internminnet.
"Den generösa tolkaren får endast ägna sig åt närkontakter med den rigida hustrun. Inte frigida, väl? Nej, förstod väl det! ;)
Skänk en tanke till alla gamla singlar som har noll chans till nära kontakter. Det är VÄLDIGT synd om oss!"

Anders sa...

Om du lovar att inte ta bort den ska jag skriva en kommentar: Du gör rätt i att hålla din vilda springare i strama tyglar, ungefär som jag får uppleva det.

Gunnel sa...

Annica: Tack för ny kommentar. Skyller min blamage på starren. Eller på nya Blogger. Någon eller något ska man ju skylla på.
Jag kommer inte ihåg min svarskommentar men visst är det synd om er singlar. Å andra sidan behöver ni aldrig diskutera med någon som har fel. Ni tolkar själva och det blir ju alltid rätt.

Anders: Lovar att aldrig mer ta bort någon kommentar från mina utmärkta kommentatorer. Min vilda springare har med sorg i blicken förstått att han inte kan gå på hockey i höst. Snäll som jag är trots allt har jag accepterat att han får skaffa betalkanal för att se matcher hemma framför teven. Din kloka hustru har alltid rätt, bra att du vet det.

Yvonne sa...

Jag är benhård med mig själv.Mycket med hjälp av mina barn.Har fikat och ätit med familjen utomhus.Vi har så fantastiskt bra innergård här,med många sittgrupper.Annars träffar jag inte nån på nära håll.Vissa tycker nog att jag är lite knäpp,men det säkra före det osäkra,säger jag.Har inte handlat i en affär själv på sex månader.

Gunnel sa...

Yvonne: Bravo! Du är inte alls knäpp, du är klok och gör precis rätt. Vi har heller inte gått in i en affär sen mars månad. Visserligen ville Nisse gå på möte men han förbjöds av sin stränga hustru. Kul att det finns en fin innergård där ni kan träffas. Vi har träffat barn och barnbarn på Udden och ute på gården hos sonen.

Yvonne sa...

Tack Gunnel!
Tänk om jag skulle komma igång och blogga igen.
Man vet aldrig.

Lennart sa...

På grund av avstånden så har jag sett matcherna i flera år på betalkanal. Man kan då se även andra lag om man vill. Man får vidare vyer om man så säger.
Hoppas att det ordnar sig med betalkanal, det blir säkert som vanligt nästa år igen !

Gunnel sa...

Yvonne: Ser fram emot att du börjar blogga igen.

Lennart: Klart att Nisse ska få se matcherna. Åtminstone Luleås. Det är inte lika noga med de andra vyerna.