lördag 30 november 2019

Persbrandt bestiger berg


Ett antal kändisar med Micke Persbrandt i spetsen bestiger berg. Klättringen kan man beskåda i teveprogrammet "Expeditionen" som går i fyran. Kändisarna befinner sig nu på 4700 meters höjd någonstans i Himalaya och ingen av dem mår så bra, huvudvärk och syrebrist drabbar bergsbestigarna.



Även jag har klättrat i berg, en erfarenhet som jag skrivit om tidigare. Min mans kusin hade en fritidsstuga på dryga 3000 meters höjd uppe i Klippiga bergen. Vi var åtta personer som bodde där och en dag skulle vi vandra i bergen. Min mans morbror Carl påminde oss om att säga till om vi kände oss yra eller illamående på den höjden. Folk reagerar så olika.

Efter en kvarts promenad tittade jag på mina händer som blivit otäckt blå. Visade händerna för de andra och det blev en snabb återgång till stugan. Mina händer visade att jag var tydligt påverkad av den höga höjden. Det kunde vara mycket farligt.



Väl hemma satte jag mina blå händer i varmt vatten som blev blått samtidigt som mina händer återtog normal färg. Boven i dramat var inte den höga höjden utan mina nyinköpta amerikanska jeans. Jag kände mig ganska snopen när jag på "broken english" berättade om brallorna som gav mina händer den sjuka färgen och som hindrade samtliga från att vandra i de vackra bergen.

Min plats på jorden ligger sex meter över havet och ger varken huvudvärk eller svindel. Den platsen heter Luleå och där mår man alldeles utmärkt.

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Vilket tokit slut på den klätringen!
Det är så kul att se kändisarna kämpa på.Olika personligheter gör det extra intressant.
Trevlg helg!

Yvonne sa...

Tokigt ska det ju stå.

Anders sa...

Även jag har fjällvandrat. Från hotellrummet till baren på hotellet i Riksgränsen. Beställde en vargtass, som var på modet vid den tiden. Första och enda gången jag provade det elixiret. Höll mig till öl efter det. Inga färgförändringar märktes, utom möjligen i ansiktet. Hittade tillbaka till hotellrummet utan hjälp senare.

Gunnel sa...

Yvonne: Jag hade ingen tanke på att se programmet men hur det var så blev jag sittande framför teven och gillade det jag såg. Imponerad av deltagarna utom möjligen Domenica som fick ringa hem till Anders och gråta.
Trevlig helg till dig också. Förstår att du jobbar på med packning

Anders: Det var en imponerande vandring. Själv har jag aldrig smakat vargtass, bara hört talas om drycken. Innehåller lingon om jag minns rätt, det är ju nyttigt och det enda färgförändring man kan se är en röd tunga.

Annica sa...

Det var en härlig historia med dina blå händer. Jag minns när du berätta vid hemkomsten — jag skrattade gott åt händelsen.
Jag har inte följt "Expeditionen" men tycker det är friska och tuffa tag att tacka JA! till en sådan utmaning. Jag går ner tre trappor och upp tre trappor varje gång jag ska vistas utomhus. Den nivåskillnaden får räcka. Där går min bestigningsgräns.
Önskar dig och maken en fin första adventshelg.

Annica sa...

berättade, ska det vara!

Gunnel sa...

Annica: En tid efter min upplevelse skickade Nisses kusin oss en tidningsartikel om en person som kom in på ett lasarett med blå händer. Läkarvetenskapen var bekymrad ända till dess den sjuka personen fick sina händer tvättade och det visade sig att även denne hade blå jeans som färgade. Man får aldrig vara ensam.
Trevlig advent till dig också!

Anders sa...

Annica: När Hanna Marklund kommenter fotboll då äre inga onödiga ändelser, hä kan ja berätt för dä. Och ändå är hon så bra!