måndag 20 maj 2019

En lantis möter storstan


Stockholm, Stockholm stad i världen är en av de värsta låtar jag vet. Centralen där man ständigt är i vägen för storstadsbor är heller inte en favorit för en gammal lantis..


Men stan är vacker och har mycket att erbjuda besökaren. Kring rundeln på Centralen finns detta vackra "staket" med ornament. Men varför har denna skönhet dekorerats med plastblommor?



Kungsträdgården är fin med blommor, vackra träd och statyer av våra hjältekonungar. De som stred i rök och damm och stal värdefulla föremål från fjärran land.


Vi vandrade vida omkring i väntan på hotellrum. Stegräknaren visade nytt rekord. Vi avslutade med ett besök på Nationalmuseum som är nyrestaurerat och fint och där vi åt den allra godaste laxmackan.


Vi kom hem i morse med tåget. Miljövänligt naturligtvis men nog måste våra norrtåg fräschas upp för att ha en chans mot flyget.

Hej!



4 kommentarer:

Lennart sa...

Jag förstår inte varför du kallar dej lantis, du bor ju i norrbottens största stad till befolkningen åtminstone. Ser dej som en riktig stadsbo. Jag har dock varit på rymmen varje gång jag varit söder om malåån. Det vackra med Stockholm har jag aldrig upplevt trots tvåmånaders kurs där. Har dock sett en hockeymatch på hovet utan att skada mej.

Gunnel sa...

Lennart: Du har rätt. Numera är jag nog halvlantis, men född riktig lantis och det är den känslan som lever kvar när man kommer till storstan.

Jag har också sett en hockeymatch i Stockholm på 60-talet Det var på den tiden då jag höll på fel lag. Man bättrar sig med åren.

Anders sa...

1968 - 70 bodde jag på Östermalm, i en elvarummare i korsningen Grev Magni - Grev Turegatan. Klingar väl i bondeöron? Nå, jag bodde i pigkammaren, märkvärdigare än så var det inte. Men jag trivdes bra i Stockholm, Tennstopet och Tre små stugor var t ex livligt frekventerade lokaler av mig och div kurskompisar.

Såg en hockeymatch då. Sverige - Tjeckoslovakien 0 - 3.

Gunnel sa...

Anders: Undrar vad 11-rummaren kostar i hyra idag. Om jag minns rätt så var det väl en änkenåd som ägde våningen med pigkammare. Ståndsmässigt värre att bo på Östermalm, undra på att du trivdes.

Vi såg match mellan AIK (osäker) och Skellefteå och osäker vann.