lördag 24 mars 2018

Jag är periodare


Det pågår ett fokusbyte från pappersböcker till digitalt strömmade ljudböcker, skriver Dagens Nyheter.

Eftersom jag inte vet hur man "strömmar" lånar jag fortfarande mina ljudböcker från biblioteket.

Jag har för tillfället snöat in på svenska, norska och engelska kvinnliga deckarförfattare. Just de där författarna som inte får de fina recensionerna, men som tjänar multum med pengar.


Att lyssna till en ljudbok är helt annorlunda än att läsa en pappersbok. Hur spännande ljudboken än är så somnar man efter en kvart. (Rekommenderas varmt till alla med sömnproblem). Det innebär att man får lyssna om och om igen, det är inte bara att bläddra tillbaka som man gör i den vanliga boken.

När man lyssnar till deckare i stort antal, märker man att samma saker återkommer i bok efter bok. Det "klunkas" ständigt. Kaffe, vatten, öl, vin "klunkas" för att lindra torra strupar. De spektakulära morden sker alltid under en värmebölja. Manliga poliser, ofta något överviktiga, svettas kopiöst, torkar sig ständigt i pannan och tittar avundsjukt på sina kvinnliga kollegor som är totalt opåverkade av värmen. 


Jag har alltid haft en passion för en viss typ av böcker. Som ung var det också deckare som gällde. Samlade på böcker av Agatha Christie och Maria Lang. Under en seriösare period av mitt liv läste jag bara böcker skrivna av författare som överlevt förintelsen. Under en kulturperiod var det poesiböcker som var det stora intresset.

Det är inte omöjligt att nästa passion blir barnböcker. Snälla, fina varma sagor som passar utmärkt i den tid av livet när det enda man har framför sig är den stora svarta dimman.

Nu lämnar jag allt vad böcker heter, sätter mig framför teven och ser på SM i Skellefteå.

Ha det!

11 kommentarer:

Annica sa...

Nu när du och jag inte längre är så aktiva i våra tidigare klubbar FF och FEIS borde vi starta AP, Anonyma Periodare. Jag är ju också en genuin periodare i det mesta från bokläsning till nattuggleri. (Det senare är tyvärr en "sammanhängande period".) Däremot är jag helt fri från alkohol-, tobak-, piller- och spelberoende. Alltid något.

Anders sa...

Apropå anonym så är jag med i anonyma filatelister, anonyma kapitalister och uppväger detta me1d att vara med i anonyma kommunister. Mitt medlemskap i anonyma optimister balanseras av mitt engagemang i anonyma pessimister. Anonyma kändisar - ja, absolut.

Min fru påstår att jag är medlem i anonyma besserwissrar och anonyma skrytmånsar också, men där har jag inte betalat någon medlemsavgift, vad jag minns.

Gunnel sa...

Annica: Man får vara glad över alla beroenden man inte har. En del är ju så kostbara, som till exempel alkohol och cigaretter. Vi kan väl enas om att vi är lite telefonberoende också, våra politiska diskussioner i telefon kan vi inte vara utan.

Anders: Du är rolig du! Skulle också gärna vilja vara med i anonyma kapitalister, men med ögat på kontoutdraget från Nordbanken så är det inte aktuellt. Som pessimist är jag inte ens anonym utan ganska välkänd. Hermansönerna är ju kända (anonyma?) besserwissrar. Undrar bara om det gäller döttrarna också?

Lennart sa...

Att jag skulle vara en besserwisser känner jag inte till, fastjag är en Hermansson.
Enligt mej själv så är jag anonym rättshaverist och anonym vindkraftshatare men tror på framtiden!

Gunnel sa...

Lennart: Har ingen sagt till dig att du är en besserwsisser så är du ju inte det. Sånt brukar man få höra. Däremot är du absolut ingen anonym vindkraftshatare, du är en välkänd sådan.
Själv har jag allt svårare för att tro på framtiden, jag är som jag tidigare sagt, en välkänd pessimist.

Anders sa...

Jag är ju mer känd som anonym älskare än som anonym hatare, men jag får nog ändå tillstå att jag är rätt oförtjust i sommartid. Ställa om klockor överallt... Dessutom har jag normalt en inbyggd väckarklocka, ska klockan ringa kl 7 så vaknar jag 5 i. Denna förmåga upphör några veckor vid omställningen och jag kan känna en odefinierbar olust. Bort med sommartid, tack!

Gunnel sa...

Anders. Glömde berätta att jag är anonym chokoholik och anonym idrottsälskare. Just nu älskar jag 5-milen som är som på den gamla goda tiden, utan fåniga tåg och masstart. Dessutom riktigt vinterväder. Hurra Skellefteå! Det gjorde ni bra!

Beträffande sommartid så säger jag till alla som klagar: Blaha!

Anders sa...

För en gångs skull klagar man och: Blaha??? Var är empatin, gullandet och tycka-synd-om-andet? Bryddet?

Gunnel sa...

Anders: Ibland måste man vara brutalt ärlig även mot en broder. Det är både klokt och empatiskt att berätta när någon har fel. Till och med lite omtänksamt och gulligt.

Anders sa...

Gunnel: Tänk på att "du skall taga vara på din broder på det att du må länge leva i ditt land". Ungefär så har både Gud och Palme sagt, så det måste ju vara sant. Fast du har kanske uppnått båda de stipulerade villkoren sedan länge?

Gunnel sa...

Anders: Nu har jag redan levt ganska länge i mitt land, trots att jag kanske inte tagit vara på mina bröder. De har alltid varit duktiga på att vara på sig själva och skulle nog bli rätt irriterade om jag hade synpunkter på deras sätt att leva. Tycker faktiskt att deras sätt att leva är föredömligt.