tisdag 13 september 2016

Tack vare sparbössan


Spara och Slösa var systrar och varandras motsatser. De var välkända figurer i tidningen Lyckoslanten fram till år 1963 och lärde oss barn hur vi skulle uppföra oss. Spara var den kloka som tänkte sig för, medan Slösa inte tänkte alls, utan spenderade alla slantar hon kom över.



Jag borde ha levt som Spara och lagt varenda krona i sparbössan och låtit mynten ligga kvar. Det hade gett mig en god ränta, något som inte Teliaaktien eller en del andra misslyckade penningplaceringar gjort.


I lördags gick jag på Savoy med min sparbössa som innehöll 112 kronor i mynt från åren före 1962. Jag gick smågnolande därifrån med 1.235 kronor. För varje gammal 25-öring betalade köparen 3:50, för varje enkrona 10:50.


Efteråt kände jag för att spendera och började med att bjuda äkta mannen på kaffe och kaka på Uni:K café. Men det skulle jag aldrig ha gjort, det blev katastrof.

Men därom berättar vi en annan gång.

Hej!

6 kommentarer:

Anders sa...

Bra att du kom ihåg att Spara & Co fanns i Lyckoslanten och inte i Kamratposten, något som alltför många okunniga besserwissrar påstår.

I en av alla de postanordningar som jag inventerade i Norrbotten på 70-talet fanns en ensamjobbande postis som sparat alla gamla mynt som växlades in i den nedersta lådan i kassadisken, sedan Hedenhös ungefär. Lådan var minst sagt jättetung. Jag har ibland undrat vad som hände med den lådan. Hen måste ju ha blivit förmögen om hen kommit sig för att sälja dem nångång. Och - hen hade ersatt dem så jag behövde tack och lov inte räkna dem.

Nu fick jag skriva "hen" fyra gånger - mår riktigt bra.

Gunnel sa...

Anders: Ordet, som du skrev fyra gånger, är totalt okänt för mig.

Nisse pratade med någon som hade missat att växla bort sina gamla mynt. Han hade ärvt massor med gamla enkronor, tvåkronor m m från någon gammal postis. En del var till och med från 1800-talet. De kanske har ett samlarvärde om de är i bra skick. Jag fick ju 10:50 för mina 1-kronor, hade jag haft samma mynt från före 1942 hade jag fått 22 kronor.

Annica sa...

Det var bra pris på sparade kronor. Jag borde också tömt spargrisen.

Gunnel sa...

Annica: De lär dyka upp flera gånger. Guld betalades också ganska bra. 215 kronor grammet för 18 karats guld. Så har du något i lådan som skräpar så...........

Unknown sa...

Tänker varje gång ,jag ser annonsen, att gå dit med några av mina trasiga guldsmycken och annat.Men tyvärr är tanke och handlande inte förenligt alla ggr.

Gunnel sa...

Yvonne: Nej, det har du verkligen rätt i. Men guld- och silverköparna återkommer med jämna mellanrum och nästa gång har du chansen.