tisdag 20 september 2016

Nyanser

Blått

Grått


Någon av mina facebookvänner "gillade" en bild på Stefan Löfven, där han i en ditsatt pratbubbla yttrade: "Jag är en idiot." Facebookvänner är ju inte alltid detsamma som riktiga vänner och när någon "gillar" kommer bilden upp på ens egen sida.

Nåja, alla har rätt att tycka illa om politiker som formar vår tillvaro på alla sätt. Men jag chockades av de kommentarer som följde bilden: Så här lät det:

Kunde inte hans föräldrar använt preventivmedel.
Han rår inte för att blev tappad i golvet när han var barn.
Mura in honom.
Utvisa svinet till Somalia.
Byfåne.
Imbicill.



Att alla dessa kommentarer är "imbicilla" är det väl ingen som helst tvekan om. Jag tyckte att det var bra när internet, bloggar och facebook blev var mans möjlighet, där vem som helst fick skriva och tycka om vad som helst. Men friheten har lett till missbruk. Ingen politiker, kändis eller "vemsomhelst" ska behöva tåla idioter som saknar förmåga till konstruktiv kritik utan bara vräker ur sig svordomar och könsord. Kanske dags för censur. Åtminstone borde vissa ord dödskallemärkas och ej få användas som tillmälen till annan person.

De allra värsta kommentarerna har jag utelämnat. De är för olämpliga att använda i en blogg. Alla dumskallar som kommenterat är för mig totalt okända. Absolut inga vänner.

Tjingeling!

7 kommentarer:

Anders sa...

Om man utgår ifrån att det finns minst 10 "muppar", som kan åstadkomma sådana här dumheter i varje stad i Sverige, så är det ju egentligen inte så många som skriver. Man behöver inte fästa sig vid vad dessa olyckliga och missanpassade individer åstadkommer i sin ensamhet vid datorn. Det de skriver ser ju också ofta ut som om Rubbade Runar varit framme, ta bara stavning och avsaknad av kommatering som ex så förstår man att studielånen inte är särskilt höga hos dem.

Bitterheten är en av de saker som lyser igenom starkast hos dem, och avsaknaden av förmåga att se de nyanser som du skriver om. Ett liv präglat av enkelspårigt och dikotomiskt tänkande är nog inte alltför givande att leva.

Gunnel sa...

Anders: Är själv en liten smula korkad, var tvungen att gå till SAOL för att förstå ett ord. Trots detta är jag ganska hygglig och skriver aldrig elakheter även om det hänt att lusten fallit på.

Jag tror att politiker är hårdhudade nog för att klara de vidriga kommentarerna. Men det drabbar ju inte bara dem, utan även artister, idrottare och tjejer som vågar sticka upp. Må taggtråd falla över de enkelspårade dårar som sitter framför datorn och gör livet till ett helvete för andra.

Var det ett alltför grymt straff?

Anders sa...

"Må deras näshår växa inåt och förkväva dem", låter väl inte så dumt heller.

Annica sa...

Tydligen är Anders och jag lite inne på samma spår. Jag önskade ju att de hjärnbefriade korkmopparna skulle drabbas av allvarliga andningssvårigheter. Men det finns även många andra grava sjukdomstillstånd jag kan önska dem.

Gunnel sa...

Anders: Nästan grymmare än min taggtråd,

Annica: Ni är verkligen inne på samma spår. Här ska inte daltas och duttas. Man hoppas att de som sitter i ensamhet framför en dator och gör livet till ett helsike för andra ska få ett kännbart straff.

Yvonne sa...

Man får ont i magen när man ser vissa kommentarer.
Skulle vilja se om dessa som spyr galla överallt skulle våga visa sig och uttrycka sig offentligt.
TROR INTE DET!!

Trevlig helg!

Gunnel sa...

Yvonne: Nej, det tror inte jag heller, fast jag läste någonstans att många inte ens skäms för att sprätta iväg sin skrivna dynga. Det är inte lika viktigt att vara anonym längre.