fredag 5 augusti 2016

På spaning med mobilen


På väg hem möter jag två ynglingar. Just när de passerar mig hör jag den ene säga: "Nu är jag väldigt nära draken."

Ett kort ögonblick tror jag att killen är oförskämd mot mig, men inser ganska snabbt att det finns någon pokemonfigur alldeles i närheten.



Det är djupt koncentrerade människor som ensamma eller i grupp stirrar i sina mobiler och vandrar runt i våra parker, ständigt letande efter något. Nyttigt, säger de som menar att det är bra om dataspelande ungdomar tar sig ut i naturen. Fånigt, säger de som tycker att dataspel alltid är fel.

På spaning efter Pokemon?


Jag tycker "pokemonletandet" ser ganska roligt ut och vore jag inte så gammal och tråkig, skulle även jag ut i parkerna och leta efter drakar.

Ha en fin helg!

4 kommentarer:

Annica sa...

Haha!!! "Väldigt nära draken." Du är rolig, du. Man börjar vänja sig vid folk som likt robotar går omkring och intensivt stirrar ner på sina mobiler men nu är det med svårighet man undgår att krocka med dessa zombies. De är totalt bortkopplade från verkligheten och världen runt omkring. Naturligtvis bra att de rör på sig men jag vill inte bli bli knuffad och nersprungen, vilket var mycket nära att hända efter Storgatan i onsdags.
Jag tycker du är sund som letar upp och fotar vackra blomster i parkerna (naturen) istället för små drakar på en flimrande skärm.
Och härmed har gnällfia uttryckt sin åsikt.

Gunnel sa...

Annica: Man är ingen gnällfia för att man uttrycker sin åsikt. Det har vi alla rätt till och det ska vi också göra. Det är ganska fantastiskt vilken spridning pokemonletandet har fått på så kort tid. Undrar hur länge flugan varar? Inte lika roligt att leta pokemon i snödrivorna kanske. Vi får väl se!

Yvonne sa...

Min dotter Sanna och hennes familj håller på med detta.Herreje så många steg de går varje kväll.
Jag sa, när hon kom och hälsade på mig,Att jag blivit utkonkurrerad av Pokemon.
Få se hur länge lusten finns kvar.De är i stan på kvällarna.

Gunnel sa...

Yvonne: Vinterkyla lär väl dämpa intresset något. Men då kanske man kan leta Pokemon inomhus, på Coop Arena t ex. Igår var det Pokemonvandring i stan och det var många som letade. Roligt är det säkert och dessutom nyttigt för stillasittande människor.