måndag 8 september 2014

Vi tycker olika


I helgen kom Kungliga operan på besök och spelade Mozarts "Trollflöjten." Det blev mitt livs andra operabesök, jag har någon gång på 80-talet sett "Madame Butterfly" på Stockholmsoperan.


Föreställningen av Trollflöjten var fantastiskt bra. En stor orkester, duktiga sångare, en fenomenal barntrio och en kör på 25 personer som var bombastiskt välljudande. Mozarts musik är vacker och lättsam och när "Nattens drottning" sjöng sin välkända aria, då jublade publiken.


Norrbottenskurirens recensent hade ungefär samma åsikt som jag.

Norrländskans recensent var däremot av annan uppfattning. Enligt honom fanns det ingenting vokalt att anmärka på, däremot var resten buskis. Ormen var av plast, tält och sovsäckar på scenen kändes konstlat och när Papageno och Papagena blev passionerade och klädde av sig i underkläderna då blev recensenten bedrövad.

Visst får man tycka olika, men får man ha så fel som NSD:s petitessrecensent? 

Nja!

Ha det gott!



10 kommentarer:

Annica sa...

NSDs recensent hade vimsat iväg till fel musikevenemang. Egentligen skulle han skriva om Movits! Eller en jazzsession utan slut. Då hade det blivit en väldigt positiv recension.
Vi kanske borde tycka rejält synd om honom. Tänk om vi skulle skrivit om Movits! eller jazz. Den recensionen hade heller inte blivit nådig.

Anders sa...

Hen (recensenten) skrev inget om vad hen ville ha i st f plastormen? Medge att en levande nilkrokodil eller en boa constrictor skulle ha lyft föreställningen till oanade höjder. Sopranen skulle säkert ha nått hur många höga C som helst.

Gunnel sa...

Annica: Visst är det synd om honom. Tillbringa en lördagskväll på Kulturens Hus med plastormar och tält. Givet att man blir irriterad.

Själv skulle jag ha problem med att recensera tyska lieder, jazz som aldrig går i mål och en del annat.

Anders: Han, det var en han. Vi funderade också på vad han ville ha istället för plastormen. Men i recensionen framkom att han ville att artisterna bara skulle stå upp och ner och sjunga och inte fåna sig med ormar och avklädning.

Lennart sa...

Ibland blir jag avis då du sett något bra på kulturens hud. Den här gången är jag det inte !

Lennart sa...

Skulle vara hus, men håren på skinnet reser sig då jag hör ordet opera.

Anders sa...

Ser man på, Lennart får ståpäls av opera!

Gunnel sa...

Lennart: Håren reser sig av välbehag när jag hör operasångare som Jussi Björling eller Peter Mattei.

Om Lasse Stefanz kommer till Kulturens Hus köper jag givetvis biljett. Om håret reser sig eller inte får man se då. Men jag gillar dem.

Anders: Ja, det var oväntat.

Gunnel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lennart sa...

Lasse Stefanz? Ta till med Larz Kristerz så blir jag glad.

Gunnel sa...

Då ska vi hoppas att de kommer hit, Lennart.