måndag 9 juni 2014

Vett oct etikett

Stockholmskatalog 1887

Innehåll

Takt och ton ur "Vett och etikett" av Gerd Ribbing utgiven 1956

"Svärmor kan ringa just när man ska byta på lillen eller den älskande hustrun som känner en våg av ömhet för sin man och ringer upp honom med hjärtat fullt av rara känslor och vilja till kärleksfulla ord. Hon blir besviken när hon hör hans stelt avvisande och generade röst. Tänk om han just satt och flirtade med sin sekreterare. Ja telefonen kan ställa till.

Kära goda människor, ännu en bön: Försök att respektera de vanliga måltidstimmarna, så att ni inte ringer under den tid, då ni kan anta att man satt sig till bords! Och tänk också litet på att akta de tider, då folk lyssnar på dagsnyheterna i radio."



Det var då det. Nu är man ständigt uppkopplad mot dagsnyheterna. Ofta kopplar man upp sig varje kvart för att inte missa något väsentligt ur det rika flödet. 

Kanske dags för en uppgradering av vett och etikett för mobilanvändare.

Trevlig ny vecka!

7 kommentarer:

Lennart sa...

Det är otroligt hur fast folk är i sina mobiler. Nu är råget måttat
som en känd hockeyspelare sa.

Gunnel sa...

Inte jag i alla fall. Har inte ens internet på mobilen.

Anders sa...

Till mig ringer ingen, om jag inre just gått på toa förstås. Jo, Lennart ringer under Melodikrysset ibland. Och hantverkare, tandläkare, vaktmästare och annat okänsligt folk ringer före kl 10 esomoftast.

Annica sa...

"När en kropp nedsänkes i vatten ringer telefonen."
Inget problem eftersom telefonen numera får följa med överallt, även i badrummet.
Ring, ring, bara du slog en signal! ;)

Gunnel sa...

Anders: Igår ringde en okänslig person från PRO och ville sälja lotter. När han inte fick sälja slängde han bara på luren. Inget telefonvett alltså.

Annica: Min kropp nedsänks aldrig i vatten eftersom jag duschar och ringer det när jag står under strilen, hör jag inget och då störs jag inte heller.

Anders sa...

Vi har samma telnr som Bodentravet och det finns travmänniskor som inte är så bra på riktnummer. Hände nu i morse, och travfolk stiger tydligen upp VÄLDIGT tidigt...

Visst hade ni samma telnr som nåt isstadion, på 60- 70-talet???

Gunnel sa...

Jag tycks minnas att vi hade samma telefonnummer som ICA Haparanda och när någon utifrån landet glömde riktnumret kom samtalet till oss. Det var inte så ofta att det var störande.