torsdag 28 mars 2024

Jag är en sportfåne


"Ett monumentalt svek" läser jag i NSD. Sveket består i att Luleå hockeys herrar förlorade sin kvartsfinal mot ett annat lag och det var ett svek mot den trogna publiken som vid varje match fyllt hallen till max.

"En haverikommission måste tillsättas" läser jag på nätet om slutspelets segrare Färjestad som åkte ut i kvartsfinal mot ett bottenlag.

Sportkrönikörerna ser katastrofer där inga finns. Som ett äkta "fan" blir man glad över vinst, men man kräver det inte.



För ett  tag sedan skrev Johan Forsberg (fd hockeyspelare) en krönika om varför begåvade, välutbildade människor gärna koketterar om sin okunskap när det gäller sport. Märks tydligast i teves alla frågesportprogram. Han har rätt, ingen känner minsta skam över att missa Mora-Nisses bravader, men oj vad man skäms om man missar Hallands floder eller våra gamla kungars härjningar.
 

I morgon långfredag var det 114 år sedan min far föddes. Han kunde allt om Mora-Nisse och var dessutom en mycket begåvad man. 


Det var allt för idag. Önskar alla en monumentalt 
GLAD PÅSK med god mat och fina soliga dagar.

 

12 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Glad påsk!

Jag är också en sån där som inte kan nånting om sport. Det tycker jag är kokett. ;-)

Gunnel sa...

Bert Bodin: Glad Påsk till dig också. Tror absolut att du gillar när Luleå hockey vinner sina matcher.

Bert Bodin sa...

Jovisst. Men jag skulle aldrig komma ihåg t.ex. när de vann SM senast.

Elisabet. sa...

En riktigt fin och solig påsk önskar jag dig också! Nu ska jag gå ut och räfsa lite.

Annica sa...

När det gäller sport så blir det ofta större och fetare rubriker än vid krig och (riktiga) katastrofer. Sportjournalisterna, och sportfantasterna, borde besinna sig; det är ju faktiskt BARA lek. Så tycker jag, den totalt ointresserade.
GLAD PÅSK!

Gunnel sa...

Bert Bodin. 1996 var året. Lika oförglömligt som VM-seglingarna 1988. Luleås Hockeydamer har vunnit de 6 senaste åren. Grandiost!

Gunnel sa...

Elisabet: Detsamma till dig! Här är det en plusgrad och ingen som behöver räfsa än.

Gunnel sa...

Annica; Din kommentar kom just upp. Sportjournalister ser ofta katastrofer där inga finns. Det gäller att skapa rubriker som lockar eller irriterar läsaren.
Men Annica, är du verkligen totalt ointresserad? Jag har många gånger förvånats över din kunskap just när det gäller sport

Annica sa...

Kära väninna, jo, jag är totalt ointresserad av sport men blir förstås glad när Luleå och Sverige vinner. Och eftersom jag (nästan) alltid har på radions P4 som är nerlusad med sportsändningar så noteras det väl av någon undersysselsatt tomte på hjärnkontoret. Det är INTE sportkunskap/sportintresse, det är ett fungerande vänsteröra. :D

Gunnel sa...

Annica: Ditt hjärnkontor fungerar alldeles utmärkt. Skulle också vilja ha någon undersysselsatt tomte som fyllde i där kunskap saknas. Men mina tomtar på loftet gör ingen nytta alls. de bara finns där.

Annica sa...

Våra loft-tomtar smiter ju från jobbet ibland men i det stora hela tycker jag att de sköter sig ganska bra.
Förresten, kan loft-tomtarna vara kompis med John Blund? Han skolkar ju faktiskt oftare från jobbet än tomtarna. Undrar vad gänget sysslar med när de olovandes försvinner? Hm, deras arbetsmoral kan diskuteras.

Gunnel sa...

Annica: Jag var god vän med John Blund under min "verksamma" tid. Numera kan jag inte alls lita på honom. Möjligen gillar han inte att komma hem till äldre kvinnor. Det lär vara vi som har det största problemet med att få en träff med killen. Man undrar varför.