torsdag 9 februari 2023

Lite mera mandelpotatis


Vi tittar på Jeopardy i 5:an. Programledaren säger:
"Huvudstad i Montenegro."
Stefan Holm, tidigare höjdhoppare säger:
"Vad är Skopje?"
Fel! Fel! Alla vi som lärt oss Balkanländernas huvudstäder vet ju att det är Pogorica. Här sitter jag i soffan och överglänser självaste herr Holm. Det är nästan så att maken imponeras.


Läste att allt fler går till Lidl och Willys när matpriserna ökar. Maten kostar multum och man går till de billigaste kedjorna där sådana finns. Kanske därför som ICA skickar mejl med video till oss konsumenter. Där står en leende ICA-Stig och säger till mig att du, Gunnel har handlat 96 kilo frukt och grönt under förra året, men mest av allt har du handlat Polarbagarns havretrippel. Du har sparat över 4000 kronor genom att handla hos oss. Ser att du köpt några chipspåsar också.
Riktigt så uttryckte han sig inte, men på ett ungefär.



I en insändare i dagens NSD varnar Hushållningssällskapet för det bedrövliga tillstånd landet befinner sig i när det gäller matförsörjning. Vi norrbottningar är försörjda med mat till 20 %, hela riket till 50 %. Vi har gjort det omöjligt för bönder och odlare att leva på sina gårdar. Vi är helt beroende av utlandet för att inte svälta. Beredskapslager finns inte, men det lär finnas personer på Elefantkyrkogården som utreder Sveriges krislagsstiftning.



När jag var ett litet barn var Europa i krig men i vår lilla by var vi självförsörjande på mat, vatten och ström. Egen brunn för byn, eget kraftverk och egna kossor försörjde oss väl. Så ser inte samhället ut i dag, men visst borde vi köpa mer lokalproducerad och svensk mat för att få behålla våra återstående odlare. Kanske byta ut avokadon mot moroten, lite mindre sötmandel, lite mera mandelpotatis. Glöm aldrig att det finns en man som heter Putin och hans närvaro i vår värld betyder krig och kris.




 

12 kommentarer:

Monet sa...

Haha! ICA-Stig har talat till mig också! Jag hade ”bara” köpt 30 kg grönsaker men sen i fallande skala Lingongrova rågbröd och gurkmeja (inflammationshämmande och bra för både leder och Alzheimer enligt våra franska doktorer. Så det förstår man att algoritmerna noterar när det inköps en burk sådan i månaden!)

Inget godis och nej, heller inga chips eller läsk! Och samma rabatt som du ungefär. Det är ju först lite kul men samtidigt skrämmande vilken koll det är på våra inköpsvanor. Här i minsta detalj!!

Elisabet. sa...

Ica-Stig har ännu inte tittat in till mig, men så handlar jag det mesta på Hemköp (närmaste butiken + personalrabatt) och annars är det Willys och hundmaten på Ica Maxi. Trots att jag i nästan hela mitt yrkesliv varit anställd hos olika Icahandlare, är jag döless på Ica-reklamen i tv som jag tycker blir allt fånigare.
Men det är förstås likadant med algoritmerna på Hemköp och Willys. Vi får rabatterat pris på kattmat och annat som vi handlar ofta - mozarella, t.ex - och alltid morötter. Upptäckte idag att blomkål kostade nästan 60:-/kilot!! Broccoli äter vi mycket av ., rödkål också. Extrastark curry är en vara som alltid finns här hemma.

Gunnel sa...

Monet: Pudrar också på med gurkmeja. Efter havretrippeln kom norrgott, något som min man gillar, själv använder jag det inte. ICA vet allt, våra köpvanor är inte hemliga.

Gunnel sa...

Elisabet: Jag gillade ICA-reklamen från början, idag tittar jag knappt på den. Den har blivit så mycket sämre eller också har man bara blivit less. Allt har ökat i pris, man blir chockad över hur mycket dyrare matvarorna har blivit på kort tid.

Annica sa...

Det går lite kalla kårar efter ryggraden vid tanken på hur snabbt vi svenskar skulle svälta ihjäl om matimporten stoppades. Och nu börjar ju dessutom vissa mediciner vara bristvaror.
Även jag har fått en hälsning från ICA-Stig. Men i dessa dyrtider tycker jag ICA borde lägga pengarna på annat än tramsig reklam. Sänk varupriserna någon krona istället. Som kund har man ju ändå full koll på vad man köpt under året.
Sedan gillar jag inte att, inom vissa kategorier, matkedjorna snart bara säljer sina egna varor/märken. En del av dem är okej men några är bortkastade slantar, rent "blaha". Jag vill själv välja vilket fabrikat jag ska köpa, inte bli "påtvingad" något för att alternativen är bortplockade!

Monica sa...

På tal om gurkmeja, idag köpte jag ett Liptons te; immune support heter det med C-vitamin, ginger & turmeric, ja så står det skrivet på asken. Blir bra att ta en kopp varje dag. Och på tal om antiinflammationsmedel och immunstärkande har det forskats i minst sex år vad som ska göras åt folks envisa djupa hosta och det tog ny enorm fart med covid, postcovid och andra med oförklarlig envis slemhosta som kommer efter rethostan.

Forskats på KI och i Göteborg och fler ställen. Otroligt svårt och otaliga tester på folk. Idag har man tillverkat kapslar med chili, ja som cayennepeppar och ska vara en rejäl dos så kapsel behövs. Samtliga blir mycket bättre och andra helt bra. Lunginflammationer läkt ut som ingen antibiotika hävt. Chili verkar på både virus och bakterier och svamp. Vet inte om just den sammansättningen finns i hälsokosthandeln, det här är nåt eget.
Själv tar jag nu cayennepeppar på den skummade kaffemjölken😄.

Ica har inte hört av sig😁.

Gunnel sa...

Annica: Skrämmande att man inte kan lita på att apoteket har de mediciner människor behöver för sin överlevnad. Skrämmande också att vi har så dålig beredskap, vi bara utreder. Skicka folk till Finland istället och lär av vårt förutseende grannland.
Jag försöker också att i möjligaste mån undvika kedjornas egna varor. Vill inte att de ska bli ensamma på marknaden och konkurrera ut alla andra.

Gunnel sa...

Monica: Låter som om kryddor är effektivt mot allehanda hälsoproblem. Mera sådant i vår kost. Gurkmeja brukar jag ha på min avokadomacka på morgonen, en lustig blandning kanske, men det känns nyttigt.

Bert Bodin sa...

Här handlas så lokalt som möjligt. Naturligtvis Norrmejeriers produkter. Bölepotatis. Ägg från Klöverbergsgården. Jokkmokks korv. Om vi köper kött så är det ren eller älg. Övrig chark norrbottnisk. Fisk från Rönnbäcks. Grönsaker är det förstås lite svårare med, men sommar och höst går det bra med lokalodlat. Hietalas m.m.

Kanske inte billigast på kort sikt. Men på lång, hoppas jag.

Det gäller bara att bestämma sig.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Klokt handlat. Försöker också handla lokalt. Känns bra när man har den möjligheten.

Nahide sa...

Häromveckan erbjöd ICA-Torget mig (som är +65) 5% rabatt, men bara om jag handlar en viss dag i veckan. Det triggade självklart genast tonåringen i mig; "Ska DE bestämma när jag handlar? För några pix? Glöm det!"

Jag handlar vanligtvis hos COOP för att det är närmast då busshållplatsen ligger precis framför. Dessutom handlar det om vanans makt. Jag kan lokalisera varorna utan att behöva läsa skyltar och söka mig fram. Men framförallt tycker jag fortfarande att det är mer tilltalande med tanken om "medlemsägd". Det tar mot att handla på ett ställe som envisas med att kalla mig "stammis".

Gunnel sa...

Nahide: Jag har oftast handlat på de affärer som legat bäst till när det gäller avstånd. Det blev ICA av en slump när pandemin gjorde att vi började beställa mat. Vi klarade inte av att beställa hos Coop. Antingen fel på deras hemsida eller mera troligt fel på oss. ICA gick hur bra som helst. Man får leva med att kallas "stammis." Håller med om att det är en fånig benämning av kunderna.