onsdag 18 november 2020

Det var länge sen vi sågs


Den här bilden är från 1966. Den visar min svärmor Viola, svärfar Signar och svåger Johnny som väntar på att få välkomna gäster från USA. Det är Violas föräldrar som ska komma och det har gått 19 långa år sedan Viola träffade dem.



Den här bilden visar Violas föräldrar Berta och Henry Montes vid ankomsten till Arlanda. Violas mor Berta som 1909 emigrerade från Tyskland till USA kom aldrig att återse sina föräldrar eller sitt gamla hemland.

Kontakten mellan Viola och hennes föräldrar skedde med brev och en del foton. Dock förändras man under 19 år och Henrys första ord till sin dotter var: "But so old and beautiful you have been."


4 generationer 1966

Vi får inte heller träffa våra familjer i denna pandemins tid. Men vi har god hjälp av den moderna tekniken, vi kan se varann på Skype eller Messenger och vi har en vaccin på gång som förhoppningsvis ska göra det otrivsamt för det elaka viruset. Det kommer en sommar och vi behöver inte likt tidigare emigranter vänta 19 år eller mer på att få träffa våra nära och kära.



 

12 kommentarer:

Anders sa...

Jag kommer ihåg att "Amerikafrämmandet" hälsade på hos oss i Mörttjärn också. Inga detaljer utom att de var mycket förtjusta i mammas hjortronsylt och att Henry tyckte att jag var "a good american boy". Jag kunde ju prata lite engelska med dem.

Gunnel sa...

Anders: Minns att mor Jenny lagat väldigt mycket mat som uppskattades av gästerna. Tänk att det har gått 54 år sedan besöket. Då var du en ung man med eminenta kunskaper i det engelska språket.

Min man påpekar att jag skrivit en vaccin i stället för ett vaccin som det naturligtvis ska vara. Sorry!

Annica sa...

Ett kärt återseende. Det måste ha känts djup in i hjärterötterna på Viola och hennes föräldrar. Och det är fasligt vad åren rinner iväg.
Förresten, det börjar faktiskt vara rätt länge sedan även du och jag träffades IRL. Tur att vi har telefon och dator så vi kan höras i alla fall.

Gunnel sa...

Annica: Ja, det var en stund sen vi sågs. Under tiden har jag magrat, håret har grånat och lagt sig i en intressant gloria runt ansiktet. Höger arm i bandage men ändå tror jag att du känner igen mig nästa gång vi möts.

Annica sa...

Önskar jag också kunde säga att jag magrat ... 🙁👎

Anders sa...

Jag har bantat sedan 35-årsåldern ungefär. Det börjar kanske fungera när man nått lite högre ålder, för hittills har det varit verkningslöst.

Gunnel sa...

Annica och Anders: Varje gång jag drabbas av en rejäl förkylning försvinner några kilon och numera kommer de inte igen. Nu har jag inte kilon nog för en förkylning till.

Annica sa...

Det fenomenet har jag aldrig upplevt. Säg till om du vill ha några extrakilon så mailar jag över dem. (PostNord är mer osäkra som leverantör. )😄

Gunnel sa...

Annica: Tror nog att extrakilon via mail är lika osäkert som PostNord.

Annica sa...

Vad? Menar du att det inte skulle fungera? Och jag som trodde jag hade kommit på något riktigt smart. Åh, Gunnel, tvivlaren! ;)

Anders sa...

Enligt NE: "Vaccin [vaksi´n] subst. ~et äv. ~en". En vaccin funkar tydligen?

Gunnel sa...

Annica: Du är alltid smart!

Anders: Tack! Kände nästan på mig att jag inte behövde rätta det så kallade felet.