söndag 4 oktober 2020

Gift kan betyda död eller långt liv


Man mår inte bra om man äter av den vackra flugsvampen. Den innehåller gift. När ordet gift är ett substantiv är det farligt och man dör under svåra plågor och blir inget vackert lik. 


När ordet gift är ett adjektiv har det en helt annan betydelse. Man har lovat tro och lov till en annan person och då innebär ordet gift, enligt forskare, att man lever längre än den som inte lovat någonting alls.

När jag skriver att giftet i det ena fallet är ett substantiv och i det andra fallet adjektiv är jag ute på osäker mark. Maken är tveksam till adjektivet. Mina minnen av grammatik är något suddiga och överträffas endast av mina glömda färdigheter i algebra.

Trevlig söndag och låt oss hoppas att Trump överlever men får det lite besvärligt på alla plan.


 

7 kommentarer:

Anders sa...

Finns ju många ord i svenskan som har olika betydelse, ta t ex "hälsa" och "rymmer" som jag kom på nu i hastigheten. Missförstånden kan bli rätt roliga ibland.

Yvonne sa...

Ja,Vågar inte säga vad jag tycker om Trump.Kan väl inte önska livet ur honom iallafall.

Gunnel sa...

Anders: Att jag valde just ordet gift beror på den tjusiga bilden av flugsvampen. Men du har rätt. Det finns många ord med olika betydelser och det är jobbigt när man ska lära ett nytt språk.

Yvonne: Vad man än tycker om en person så kan man inte önska livet av honom/henne. Men rejält sjuk kunde han få vara.

Annica sa...

Flugsvampar är väldigt vackra men förfärande farliga. Tur att kor och tjur och andra djur vet att välja bort dem från menyn.
Ord kan verkligen sätta myror i huvudet på vem som helst. Extra svårt för dem som t.ex. går SFI. Blandar man dessutom in vårt andraspråk (engelska!) så får ordet `gift´ plötsligt positiv betydelse. (I jämförelse med att vara gift/giftig.)
Snart kommer väl den dag när jag (och många andra) får anledning att säga: Nu hade jag levat om jag lovat ... ;)
Trumpen kommer att bli ännu mer odräglig (är det ens möjligt?) om han klarar sig skapligt undan covid-19. Då är det givetvis för att han är utvald att göra USA great again. Stackars världen.

Gunnel sa...

Annica: Det är verkligen inte lätt att lära sig ett nytt språk. En del låter lika men har olika stavning, andra stavas lika men har olika betoning.

Beträffande gubben Trump har jag i dag på morgonen skrattat åt Alec Baldwin och Jim Carrey som spelar Trump och Biden så otroligt bra. Deras minspel är obetalbart. Ståupparen Cris Rock skämtade grymt om stackars covid-19 som drabbats av Trump. Undrar om skämtare i Sverige vågar vara lika elaka.

Anonym sa...

Apropå din tidigare "brukare": Här i staaan pratade en byråkrat om att vi har högre "inflöde" (folk som blir äldre) än "utflödet" (dom som dör) i äldreboenden. Känner du dig nära "utflödet"? Nåt att blogga om?

Gunnel sa...

Anonym: Jag har inte ännu hamnat i inflödet, men hamnar jag där känner jag mig väldigt nära utflödet. Byråkrater kan verkligen uttrycka sig, ha-ha!