lördag 27 juni 2020

Till Legoland vill jag fara


Västerbottningar får utan restriktioner eller intyg resa till Danmark. Västerbotten är den enda region som klarat de danska kraven om smittspridning och därför får regionens invånare semestra i det lilla landet i syd.


Med friheten att få resa till Danmark följer en del problem. Västerbottningen åker över 100 mil genom ett genomsmittat Sverige för att komma till den danska gränsen. Väl där måste han eller hon bevisa sin västerbottniska identitet.

Hur då?

Genom att tala som Ingemar Stenmark?
Genom en medhavd berömd ost?
Genom att citera Per-Olof Enquist?

Förmodligen är Per-Olof Enquist det bästa alternativet. Han var en gång gift med en dansk teaterchef och det kan räcka. Det platta landet Danmark kan ingenting om gamla alpinister och ost gör de själva.


En gång var även jag en västerbottning. Numera bor jag i Norrbotten, den region som ligger illa till i smittspridningen och där man enligt smittskyddsläkaren dunkar varann i ryggen och säger hö-hö. Sånt smittar!

Trevlig helg

6 kommentarer:

Anders sa...

Eftersom jag är av äkta västerbottnisk blandras, och dessutom utrustad med ett alldeles nytt Schengen-id, har jag funderat på att ge mig ut i Europa via Danmark. Problemet är att jag är alldeles för lik Onkel Fester på kortet och därför förmodligen kommer att antas vara amerikan. Bäst man stannar hemma.

Lennart sa...

Man visar bara upp medlemskortet i Skellefteå AIK så får man resa som en kung till Danmark.
Men en äkta västerbottning hemestrar. Den första meningen var ett försök till skämt om nu någon missat detta !

Gunnel sa...

Anders: Skulle så gärna vilja se bilden av Onkel Fester. Själv måste jag skaffa id-kort så småningom, har hört att körkort inte gäller i framtiden. På mitt körkort är bilden så liten men liknar jag någon så är det väl "farmora." Jag stannar självklart hemma, ingen vill se en norrbottning komma nära. Så det blir nog varken Skellefteå eller Malå i sommar. Snyft!

Gunnel sa...

Lennart: Hej, nu skrev vi samtidigt. Du har fullkomligt rätt i att man tar sig in i Danmark med medlemskortet i Skellefteå AIK. Det kan ju bara vara västerbottningar som är medlemmar i det laget.

Annica sa...

Det verkar som om konstiga bestämmelser — och bestämmande! — också smittar av sig. Pandemi? :/

Gunnel sa...

Annica: Verkar vara virrigt vid den danska gränsen. Vi får stanna hemma och virra runt i närområdet. Det duger!