tisdag 4 februari 2020

Från schlager till hockey


Städar bokhyllan och hittar detta tunga verk som var mitt enda inköp under fjolårets bokrea. Boken handlar om veckotidningen Bildjournalen som utgavs under många år på 50- och 60-talen och som handlade om den tidens film- och schlagerstjärnor.

Musikaliskt lever jag kvar i forntiden. Efter att i lördags ha lyssnat på "mellon" förstår jag att tiden och musiken sprungit ifrån mig. De tävlande melodierna var en orgie i likgiltighet, med något enstaka undantag.


Jo, jag vet! Jag hör dåligt och jag är ingen målgrupp för dagens popmusik utan egentligen bara en gnällig representant för en förgången tid.

Men vad vore livet utan surtanter. Förresten, man kanske borde skaffa biljett till Melodifestivalens 3:e del som spelas in på Coop Arena. För allas kännedom vill jag meddela att det är hemmaarena för herrhockeyns serieledare.



5 kommentarer:

Annica sa...

"Mellon" består till 99% av utfyllnad. Det är inte många låtar där som vi gamlingar kan ta till oss. Ja, förresten gäller det inte bara oss. Den mesta musiken är bara konstig.
Det är så trevligt att våra hockeyherrar är på topp. Hoppas de håller säsongen ut.

Anders sa...

När det gäller Melodifestivalen förstår jag inte att någon tittar. Alla bara klagar ju? Själv har jag undvikit den sedan 80-talet nångång.

Hockeyn: Memento mori.

Gunnel sa...

Annica: Så varken du eller jag köper biljett till Coop Arena den 15 februari. Förresten tror jag mig ha sett att det skulle vara slutsålt så vi behöver inte ens fundera på saken.

Anders: Tvekade om jag skulle våga skryta lite. Det brukar hämma sig som vi alla vet. Men just nu är det paus i hockeyn och därför tänkte jag att mina ord skulle vara glömda innan det blir dags igen.

Lennart sa...

Om jag får välja mellan mellon och en hockeymatch i coop norrbotten arena så är valet solklart. Melodifestivalen är det absoluta bottenskrapet. Njut av det nuvarande läget i tabellen.

Gunnel sa...

Lennart: Jag njuter av serieledningen. Hoppas bara att den varar. Håller med dig om att "mellon" numera är bedrövlig. Annat var det på Towa Carsons tid.