fredag 11 oktober 2019

Turbulens


Turbulensen i vår kommun närmar sig stormstyrka. Vårt kommunalråd lämnar sin post. Han är den tredje på en vecka som lämnat stadshuset och han gör det på grund av allt hat som riktats mot honom som person. Det blåser på toppen och skolnedläggningar och andra sparbeting har inte varit populära.

När "hatare" skriver på sociala medier finns det ingen farstu i deras ordval. I stället för seriösa debatter blir det "Satans idiot", "Åt helvete med han", "Har bara käft", "Djävla patrask" osv i all påhittighet.


Marcus Oscarsson, politisk expert i teve, skriver att han inte kan fatta hur tidningar som NSD och Norrbottenskuriren kan acceptera de grova påhopp, insinuationer och rent hat som skrivs på deras facebooksidor. Själv raderar han alla hatinlägg som kommer in när han skriver sina politiska artiklar. Det är debatt som gäller och inte åsikter om debattmotståndares hjärnkapacitet. Det kan faktiskt hända att den som inte tycker som jag är en ganska trevlig och smart person.

Det är fredag och vi ska tillbringa några timmar i Kulturens hus i sällskap med Sanna Nielsen

Trevlig helg!

6 kommentarer:

Anders sa...

Ja, se alla dessa makthavare! (Hatarna struntar jag i).

Såg en historia som kanske passar in:
-Vet du varför ministrar har portfölj och inte ryggsäck?
-Jo, på ryggen har de ju fallskärmen.

Gunnel sa...

Anders: Kan tänka mig att det blir en del fallskärmar som kommunen får betala ut. Den sparkade kommundirektören får 13 månadslöner á 102.000 kronor. Eller var det 107.000, minnet sviker mig just nu.

Annica sa...

Många fallskärmsslantar blir det. Våra skattepengar försvinner rakt in i ett svart hål. Och till ingen nytta. Bedrövligt.

Gunnel sa...

Annica: Någon har bestämt att politiker och höga tjänstemän ska ha förmånliga avgångsvederlag. Det finns säkert någon anledning, men jag känner inte till den.

Anders sa...

Jag brukar läsa horoskopet i sanningsvittnet Folkbladet varje morgon för att få reda på vad som ska hända under dagen. Där förekommer också ofta "Någon" som ska ställa till det. Jag tror att det är min fru.

Gunnel sa...

Man kan tolka det olika. Om det är din fru som ställer till det så är det positivt. Hon ställer allt på sin rätta plats. Om det är kommunen som ställer till det blir det genast katastrof. Så är det i alla fall i Luleå.