torsdag 13 december 2018

Bara tärning


På mitt första jobb var vi fyra tjejer som lussade för cheferna. Ingen av oss ville vara Lucia, men söta Saga tog till slut på sig uppdraget. Hon var lite tveksam förstås eftersom hon hade pojkvän och inte längre var oskuld. Detta hände sig på den tiden då det ordet fanns och Lucia skulle vara blond och jungfrulig. På 50-talet skulle flickor vara oskulder. Det var inte riktigt lika viktigt med pojkars kyskhet.


Från den Luciamorgonen finns en bild av ett 20-tal allvarliga chefer på det mäktiga gruvbolaget som tittade på de skönsjungande skönheterna. Här skulle jag ha visat den bilden men jag hittar den inte.

Vid 91 års ålder blev min svärmor Lucia, så det är aldrig för sent.

För cirka 8 år sedan fick mitt barnbarn Amanda åka till Kanarieöarna och lussa.

Ha en fin Luciadag!

3 kommentarer:

Anders sa...

Det är med att flickorna skulle vara jungfrueliga sträckte sig enligt min erfarenhet långt in på 60-talet och ställde till mycket elände för oss kulturprofiler.

Annica sa...

Dåförti´n var nog de flesta töser i Luciakandidatålder jungfruliga. Nuförti´n är de nog ganska få. Speciellt de som har oturen att befinna sig i närheten av franska kulturprofiler. (Eller amerikanska presidenter.)

Gunnel sa...

Anders: Både Gubben och jag har haft väldigt roligt åt din kommentar. Klart det måste uppstå problem mellan den jungfruliga flickan och den lustburne pojken. Trots allt har vi överlevt vår traumatiska ungdom.

Annica: Det där jungfruliga krävs nog inte numera. Idag är det ganska lugnt även på tafsfronten då en välkänd kulturprofil tillbringar sina dagar bakom galler och där sitter och tänker på "sine hyss."