torsdag 7 januari 2016

Det här är jag


Efter fem bloggår och väldigt många levnadsår är det dags att presentera sig själv. Inspirationen till inlägget kommer från facebook.

Fem ord som beskriver mig själv:
1. Kvinna
2. Gammal
3. Snäll (Det var mannens beskrivning av mig)
4. Lat
5. Släktkär

Fem ställen jag bott på:
1. Mörttjärn
2. Malå
3. Kristineberg
4. Stockholm
5. Luleå

Fem ställen jag arbetat på:
1. Sommarpiga i Hedberg (Inte säker på vad byn hette)
2. Bolidens Gruv i Kristineberg
3. Kommunalkontoret i Malå
4. Hemmafru på Hertsön
5. Posten i Luleå.

Fem favoritprogram på TV:
1. Hem till gården
2. På spåret
3. Vinterstudion
4. Skavlan
5. Morden i Midsommer

Fem länder jag besökt:
1. Italien
2. USA
3. England
4. Österrike
5. Monaco

Fem favoritlag:
Luleå hockey
Luleå basket
Vendelsö fotbollsflickor
Tyresö fotbollsflickor
Asplöven

Fem saker jag ser fram emot:
1. Promenader på isvägen i vackert väder
1. Att samma is ska återgå till vatten
3. Sommaren
4. Promenader runt udden
5. Att under 2016 klara 10 rätt på DN:s fredagstest.



Tänkte också ta upp mina favoritlåtar men lämnade dem till förmån för den sång som ringde i mitt huvud förra natten när jag låg i min säng med frossa och värk i hela kroppen. Alla som är födda efter 1955 kan lyssna på Youtube. Texten är något speciell. 

Han hette Elmer
starkast i byyyyyyyn
han var en skälmer
vackrast i hyyyyyyyn
Alla små flickor
flickor i byyyyyyyn
stod där och glodde
glodde mot skyyyyyyyn
Ti holio ti holi holio
Umpappapa (ungefär)

Det finns fler verser för den som vill ha mer.

Trevlig helg!

13 kommentarer:

Yvonne sa...

Underbart Gunnel!

Gunnel sa...

Yvonne: Jag antar att du kommer ihåg "Han hette Elmer." Alltid när jag vaknar mitt i natten har jag en melodi i skallen. Oftast väldigt gamla truddelutter som Arholmavalsen och liknande. Kanske rensar jag skallen från lite onödigheter.

Yvonne sa...

Haha,det måste ju vara trevligt att vakna till en melodi!
Jodå jag kommer ihåg,Han hette Elmer!
Har nog försökt att förtränga den.

Annica sa...

Elmer kommer jag ihåg. Han var en lite udda typ som Alice Babs hade i sin repertoar. Men det lät bra när hon sjöng flera stämmor med sig själv.
Visst är det märkligt med alla dessa melodier som ofta lägger beslag på minnets gigabytes. Inte sällan skulle de behövas till andra och viktigare saker.
Hoppas gårdagen blev en riktigt trevlig tårtätardag! :)

Gunnel sa...

Yvonne: Nu får du försöka förtränga Elmer igen. :)

Annica: Melodierna är ganska trevliga och tar nog inte så mycket plats. Däremot borde man kunna plocka bort pinsamheter och gamla "oförrätter" som sitter som berg i minnet.

En liten godbit från ICA kostade jag på mig igår.

Anders sa...

"Här dansar starke Anders med fjällorna i byn" brukade mamma Jenny sjunga för mig när hon ville retas med mig när jag var liten. Och upprörd blev jag naturligtvis,
här skulle minsann inte dansas med några fjällor. Texten innehöll också raden "men reta inte Anders, men reta inte Anders". Är det här nån låt du minns eller hade hon satt ihop den själv?

Gunnel sa...

Anders: Det är mycket möjligt att vår kära mor satte ihop texten själv. Hittar ingenting på Wikipedia. Men däremot tänkte jag direkt på Lördagsvalsen som börjar så här:
"Kom följ mig nu Augusta, lägg armen om min hals", där finns bland annat textraden
"Här dansar tjocke Lasse och dammet står i skyn."
Verkar det inte rätt troligt att vår kluriga moder ändrade texten för att retas med den lille ettrige sonen?

Anders sa...

Det stämmer nog, Gunnel. F ö har jag tack vare mina eminenta kunskaper om moderna trallvänliga låtar på kort tid fått min andra fråga om jag vill delta i omröstningen i Svensktoppen. "Naturligtvis" svarade jag, men du ska veta jag håller hårt på valsekretessen. Försök inte ens fråga om hur mina, på relevanta fakta, välgrundade röster utföll.

Gunnel sa...

Anders: Fruktansvärt frusterad över att du inte tog min eminenta hjälp i ditt svåra val.

Anders sa...

Om dom så desperat vill ha "bocken som trädgårdsmästare" så vem vore jag att neka dem?

Annica sa...

Gunnel, varför får aldrig vi rösta i Svensktoppen? Det skulle ju vara kul och vi är ju (nästan) proffs i ämnet. ;)
Däremot ringde en dam nu senast i kväll och ville ställa frågor om lokaltrafiken och hur den kunde förbättras. Jag sa att jag inte var intresserad. Envis var hon ... men jag var envisare.

Anders sa...

Nu har vi offrat oss och lyssnat på Elmer. Och man får väl säga - allt var inte bättre förr. Alice Babs måste ha haft konstiga rådgivare eller var hon pank för tillfället? Stackars dig, Gunnel, som måste vakna upp till denna tinnitus.

Gunnel sa...

Annica: Jag är antagligen för gammal för att få rösta i en så viktig fråga. Tacksam att få rösta i allmänna val. Varför inte du kommer i fråga är helt obegripligt, förstår om du känner dig kränkt.

Anders: "Elmer, vår skälmer" var en ganska populär låt. Fanns det någon svensktopp på den tiden var den säkert med där. Nej, det är inte synd om mig, Elmer är nostalgi.