måndag 30 november 2015

Forskningsobjekt

30 november 2015

Godmorgon måndag! Just nu sitter en forskare från LTU i vårt kök och talar med min man om döden. Någonting som till 100 procent kommer att drabba oss alla, men som vi inte så gärna pratar om. Men en dag står vi inför det oundvikliga och de efterkommande har ingen aning om hur "di gamle" vill ha det under sin sista tid i livet.

November 2014

Jag är också föremål för forskning. En dam från LTU satt i mitt kök förra veckan och kollade mina förmågor. I det här fallet gällde det halkolyckor som mest drabbar de till åren komna. Vi är 300 utvalda forskningsobjekt i kommunen som ska ge forskarna stoff till kloka slutsatser. Balans, snabbhet och lite koll på hjärnan ingick i det hela.

Med armarna korsade mot axlarna reste jag mig upp och ner i köksstolen 5 gånger på drygt 11 sekunder. Det är kanske något för forskarna att imponeras av och något för dig som läser bloggen att själv testa.

Ha det!

5 kommentarer:

Anders sa...

För ett par veckor sedan blev jag djupintervjuad av SIFO (tror jag att det var). Ämnet var EU. I jämförelse med det verkar ju döden vara ett betydligt roligare ämne.

Annica sa...

Döden är ett intressant ämne - och betydligt mer intressant än halkolyckor. I och för sig kan ju det senare ämnet resultera i det första. Om man har maximal otur.
För övrigt är jag benägen att hålla med Anders.

Gunnel sa...

Anders: Du kan ju trösta dig med att det i alla fall inte var du som röstade in oss i EU. Det var jag och jag ångrar mig. Kan man ändra på dåraktiga beslut i efterhand?

Annica: Både Nisse och jag har känt oss väldigt vippiga och intressanta för att vi är forskningsobjekt. Jag har fått förfrågan om en fortsättning på forskandet där man ska kolla kroppens styrka och duglighet. Lär bli en besvikelse både för forskare och för mig.

Peter sa...

Jag vill minnas att du för många år sedan konditionstestades när du jobbade på posten och befanns ha kondis som en 77 åring. Undrar om du fortfarande har det och om det i så fall kan ses som en fantastisk förbättring.

Gunnel sa...

Peter; Tror nästan att konditionen är lika bra eller lika dålig som när jag testades på 80-talet och det måste man väl anse vara en fantastisk förbättring.