måndag 12 oktober 2015

Stress är inget nytt påfund


Till alla som tror att nutidsmänniskan lever i en mycket stressigare värld än tidigare generationer vill jag citera Svensk Damtidning från 1953.


"Vi har i våra dagar en högt uppdriven takt och det gäller både arbete och fritid. Denna arbetstakt utgör ett allvarligt hot mot folkhälsan. Neurosernas katastrofala ökning under de senaste årtiondena är ett allvarligt memento. Varningar från läkare klingar ohörda. En läkare sade några synnerligen tänkvärda ord om att icke något annat land än Sverige kan uppleva maken till jäkt. Livsföringen i vårt land är så abnorm att Sverige blir ett land där ingen kan skratta.

Man drabbas av karriärhjärta som är ett brott mot naturens lagar. Många människor lägges därför i en för tidig grav och de har ingen annan än sig själva att skylla därför."


Oktoberbilder

Ha en bra vecka och skratta gärna om du kan!

4 kommentarer:

Annica sa...

Bara med den skillnaden att förr kallades det jäkt.
Det gäller att ta vara på skratten. Just nu verkar skrattorsakerna färre än på länge, tyvärr.

Gunnel sa...

1953 bodde jag fortfarande kvar hemma hos föräldrarna och livet var ganska fritt från jäkt. Minns hur farbröder från byn körde förbi vårt hus med häst. Både häst och farbröder gick i mycket långsam lunk och det var så långt ifrån jäkt och stress som tänkas kan.

Det är inte mycket att skratta åt här i världen. Men att gråta hjälper föga.

Anders sa...

1970-talet upplevde jag som mest stressigt för min del. Lite för ung för alla chefsuppdrag jag fick på den tiden. Men ganska roligt hade jag också...

Gunnel sa...

Anders: 70-talet var både trevligt och tråkigt. Jag hade två snälla barn och fick ett bra jobb, men den där vänster-vänster-vänstervågen, där man skulle hata Abba och allt kommersiellt var inte riktigt i min smak.