måndag 3 augusti 2015

Varför röstar du inte på Folkpartiet?


Bland olika grupper på Facebook pågår en ständig diskussion om SD och Jimmy Åkesson. Ingen verkar tröttna och åsikterna är många och omtuggade. Likadant när det gäller statsminister Löfven och Socialdemokraterna och i viss mån även Moderaterna och deras ledare.


Men varför är ingen intresserad av att diskutera Folkpartiet? Ett nästan glömt parti som står för det bästa både från höger och vänster. Folkpartiet har ett socialt samvete (litegrann i alla fall), står för jämlikhet och är lite sisådär lagom. Vill dessutom ha ordning och reda och betyg på hur ungarna sköter sig.

För länge sedan var Folkpartiet stort. Störst bland de borgerliga och partiet hade goda ledare i Ohlin och Westerberg. Men så går det som plägar gå ibland, väljarna sviker och då hjälper det inte att Björklund höjer rösten.


En gång röstade jag på Folkpartiet i kommunalvalet. På 70-talet hade man beslutat att lägga ett stålverk nära mitt nyinköpta kedjehus och dåvarande kommunalrådet berättade för oroliga nybyggare hur otroligt ofarligt det var att bo nära ett sådant verk, det var nästan en fördel. Då i ilska och trots röstade jag på Folkpartiet.

Folkpartiet behöver mer uppmärksamhet och nu har jag gjort mitt för att berätta att de finns.

Hej!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Än så länge.

Annica sa...

Det är ju SD och S - och MP förstås! - som får den mesta uppmärksamheten p.g.a. att dessa partier trasslar till det då och då. Möjligen en medveten strategi för att synas och höras.
Bättre med en undanskymd tillvaro än en som utmärker sig genom medlemmars klavertramp och/eller svikna vallöften. ;)

Anders sa...

I tveksamma stunder
har jag funderat över
om jag verkligen är bäst
eller om jag bara inbillar mig?

I tveksamma stunder
har jag funderat över
om jag verkligen är den best
som omgivningen anser mig vara?

Varför skulle jag lyssna på någon
jag som vet allting bäst?
Jag hann inte bada med Måddan
men Batra och Annie blir bra.

Jag vet naturligtvis allting bäst
svart eller vitt ska det vara.
Jag pekar med hela handen
och mitt namn är Janne B.

Gunnel sa...

Anonym: De finns än så länge och även i framtiden tror jag faktiskt.

Annica: Man får inte vara för undanskymd, tjejerna i Alliansen tar sån plats att Björklund får hojta till om han ska vara kvar. Folkpartiet är i mina ögon ett rejält parti. Min farbror var folkpartist, pappa socialdemokrat och bägge var politiskt aktiva i kommunen. Rejäla goda män med respekt för varandras åsikter.

Anders: Tack för den fina dikten. Känner igen den, fast med ett annat namn på slutet. Jag är med i en grupp på nätet där man bara pratar SD, SD och så lite Löfven. Kom på att jag ville plocka fram ett icke så kontroversiellt parti och då fick det bli folkpartiet.