måndag 2 februari 2015

Kakburken


"Kakburk" heter en kurs i diskrimineringsfrågor som jag anmält mig till. I kakburken finns ett antal frågor som vi kursdeltagare ska ha åsikter om. Det ska med andra ord bli en diskussion. En sådan uppstår endast om folk har olika åsikter och att alla vågar framföra dem. Även de tyckanden som icke är politiskt korrekta.


Vi ska diskutera frågor som:
"Kan man skicka en hemvårdare som är homosexuell till tant Gunhild 79 år?"
eller
"Män kan inte göra två saker samtidigt."
eller
"Invandrarmän har en mer negativ kvinnosyn än svenska män."
plus
70 andra frågor rörande diskriminering.


Respekt för andras åsikter, diskussioner utan att kränka annan person och förmåga att lyssna till vad andra säger är en förutsättning för att en kurs av det här slaget ska bli trevlig.


Kursledaren är en sympatisk, trevlig och fördomsfri man i sina bästa år. Det har han bett mig säga och vem vågar protestera mot den person man delar köksbord med.

Trevlig ny vecka!

8 kommentarer:

Lennart sa...

Jag skulle ha varit där ty jag har svaret på alla sådana frågor.
Det blir väl till att äta kakor också. Starten är väl inte i morgon kväll för då är väl kursledaren upptagen med guldfest!

Gunnel sa...

Lennart: Bra att du har svaren, ska fråga dig vid lämpligt tillfälle.

Klart att vi har fest i morgon kväll. Därom råder ingen tvekan.

Yvonne sa...

Och Guldfest blev det!!!

Gunnel sa...

Yvonne: Europabäst! Hurrah!! Må vi bara inte åka ur SHL.

Annica sa...

Intressant kakburk. Den kan innehålla allt från drömmar till rån. ;)
Varmt grattis till grabbarna i Luleå Hockey! Bra kämpat! :D

Gunnel sa...

Annica: Kakburken kan i framtiden användas till drömmar och rån. Nu innehåller den mest hårdsmälta skorpor.

Men det är någonting jag saknar.

Anders sa...

Har ni haft första kursträffen? Och - i så fall - är ni fortfarande vänner?

Gunnel sa...

Anders: Andra kursträffen blir i morgon. Än har det inte hettat till.