måndag 21 oktober 2024

De skrev en bok tillsammans


Den här boken har en alldeles speciell plats i min bokhylla. Inte ... gration är en diktsamling skriven av min bror Anders och min svägerska Nahide. Enligt författarna själva är boken ett resultat av ett möte mellan två människor som växte upp i olika världar men som upptäckte att likheterna i grundvärderingar och människosyn var större än skillnaderna.

Nahide är född i en stad vid den turkiska Svartahavskusten och Anders i en liten by i Lappland och dikterna speglar deras olika bakgrunder. Här följer en av Nahides dikter.

Kulturkrock 
Du knackade på min dörr och klev in

(Du, med ett lodjurs aktsamhet och uråldriga lugn,
det snöklädda vinterlandskapets glittrande värme,
vattnets virvlar kring timmerstockarna i den strida forsen,
med ögon i en grågrön nyans av din barndoms skog och tjärn,
midsommarnattsolens glada lek med talltopparna).

Jag bjöd på snabbkaffe och en halvtorr bulle ur skafferiet.

(Jag, dotter av öppna vidder och mäktiga berg,
oändligt böljande sädesfält, havets brus och måsarnas skratt,
ett persikoträd, dignande av solmogna frukter,
med en vågbrytares obändiga mod och livskraft,
månskenets förening med maneternas skimmer på havsytan).

Med leende ögon sökte du min blick
Sakta gled du in i min själ.
Jag fann dig.
Jag fann mig.


Brudpar 1981

Dikten som följer är skriven av Anders och är en travesti (heter det så?) på Fader Vår.  Den skrevs i slutet på 70-talet som en "dödsannons" över den utplånade byn Adakgruvan.

Bön från inre stödområdet.

Moder Svea
som är i Stockholm
helgat varde ditt namn
tillkomme dig koppar, elkraft
och välstånd
såsom i Malmö
så ock i Göteborg.
Vår dagliga socialhjälp
giv oss idag
och förlåt oss
vår naiva tilltro
till etablerade politiker
såsom vi ock förlåta
dem som stulit och roffat ifrån oss
och inlåt oss inte i frestelse
att själva förädla våra råvaror
ty skogen är din
malmen, vattenfallen 
och alla de andra rikedomarna
i statsministerns
politikernas
och den heliga regionalpolitikens namn
am(s)en!






 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var proffsigt.

Nahide sa...

Oj, vad mallig jag blev! Det var nog länge sedan någon öppnade den boken, tror jag. Den var ändå ganska så hyfsad. (Lite självberöm skadar inte. Jag går på en seniorkurs i Medlefors Folkhögskola just nu. Den heter "Hälsa och välbefinnande", och just idag hade vi pratat om vikten av att berömma - och ge en klapp på oss själva då och då. Så jag passar på). Kul att bli ihågkommen.

Gunnel sa...

Anonym: Håller med dig.

Gunnel sa...

Nahide: Du vet ju att jag är ordförande i fancluben. Klart att din och Anders diktbok måste vara med då och då. Du har all rätt att berömma dig själv.