fredag 11 oktober 2024

Den årligen återkommande plågan


Mannen som vandrar på kajen känner jag mycket väl. Vi träffades redan 1958 och vi har haft ett bra liv tillsammans. Åtminstone har jag haft det. Har nog inte frågat vad han tycker. Blir så bedrövad om han har en annan åsikt.





I veckan var det dags för det årliga besöket hos tandhygienisten. Min tandläkares väntrum är ganska trist och inte blir rummet roligare av att där sitter fem personer långt ifrån varandra, samtliga stirrandes i sina mobiler. Det är tre vuxna karlar, en tjej och och så den gamla tanten som är jag. Alla sitter vi tysta och bara längtar därifrån.

Undrar hur en tandhygienist trivs med sitt jobb där han/hon under hela arbetsdagen tittar in i folks munnar som kan innehålla både snus och gamla matrester. 

Äntligen är det någon som ropar upp mitt namn och jag får sätta mig i stolen hos min hygienist. Han plågar mig, jag kvider inombords, men nickar jakande när han frågar om jag mår bra. Jag ljuger förstås. Sen mumlar han något om stabilt och att vi ska ses om ett år.



Det hela är över, jag går därifrån en dryg tusenlapp fattigare men oj så lycklig och lättad över att allt är bra och att det är ett helt år till nästa gång.




 

Inga kommentarer: