tisdag 8 mars 2016

Olof och kvinnorna


Grattis alla kvinnor på Internationella kvinnodagen! Själv blir jag bjuden på lunch av min äkta hälft som fått gratisbiljetter till lunchbuffén på Coop Arena. Han har sponsrat föreningen genom att köpa årskort under ca 30 år och för detta blivit belönad.


Grattis också till Daniel och Victoria som fått en liten Oscar Carl Olof. Namnet Olof har inte funnits i kungalängderna sen Olof Skötkonung, så det var på tiden. Olof Skötkonung levde på 900-talet och var den förste kung som lät kristna sig.

Farfar och farmor Olofsson med sonen Olof Rickard

Olof hette min farfarsfar, farfar, morfar, farbror och morbror plus en massa släktingar dessförinnan. Olof heter min bror, brorson och son. Olof har oftast varit ett andranamn i min släkt, precis som det blir hos den nye lille prinsen. Så GRATTIS till alla killar som heter Olof, nu är namnet kungligt även i modern tid.

Hej!

10 kommentarer:

Anders sa...

Undrar vad det var för märken farfar och Olof Rickard hade på respektive rockslag? Kan knappast ha varit samma(?), farfar var väl rätt konservativ vad jag förstår och Olof Rickard (S)-agitator. Jag har ett faksimil av ett av de första numren (1917) av sanningsvittnet Västerbottens Folkblad (då Bolsjevikbladet kallat av VK och saliga Umetidningen) där han (hette ju Jonsson då) skriver en liten runa.

Många parenteser blev det. Och att jag inte skriver om farmor som också finns på bilden) på internationella kvinnodagen är ju direkt oförlåtligt.

Anders sa...

PS: Glömde en parentes. Gissa var!

Gunnel sa...

Kan inte se vad det är för ett märke, inte ens med förstoringsglas. Farfar var nog folkpartist, kanske rent av liberal. Religiös och allvarlig enligt pappa.

Den farmor som du "inte" nämner var däremot gladlynt och pratsam enligt far. Fotot av dessa tre måste vara från slutet av 30-talet. "Di gamle" ser rätt gamla ut och farmor dog 1943, farfar l946.

Annica sa...

Så här i kvinnodagens sista skälvande minuter säger jag grattis till dig också. Egentligen borde ju alla dagar vara kvinnodagar.
Många med namnet Olof i din släkt. Och nu, som ett av nyfödde prinsens namn, blir det kanske än mer poppis.

Olof Lennart sa...

Roligt att du kommer ihåg att jag heter Olof. Jag har dock inga som helst royalistiska kontakter. Mitt namn kommer ur den norrländska myllan.

Gunnel sa...

Annica: Jag tror också att Olof kommer att bli populärt framöver. Prinsens alla namn är fina. Roligt med namn som går i släktled efter släktled.

Olof Lennart: Den lille prinsens Olof kommer från Ockelbomyllan. Klart att jag kommer ihåg vad du heter, jag var ju med när du döptes. Din son Olof Patrik och min son Lars Olof har ju också fått sitt andranamn från den norrländska myllan.

Lasse sa...

Den norrländska myllan stavade i vart fall mitt andranamn Olov.

Gunnel sa...

Lasse: Stämmer bra! Vi försökte bara skapa lite variation i släktnamnet.

Anders sa...

I min bekantskapskrets har jag Gustavssons och Gustafssons som alltid måste föra irriterande diskussioner om hur namnet ska stavas. (Hoppas dom inte läser din blogg). (Se där, en parentes till)!

Gunnel sa...

I min familj heter mannen Lindbergh, jag heter Lindberg. Men bråkar vi så är det om helt andra saker. :)