Vilken tur jag hade som föddes i en liten by i norr i det trygga landet Sverige. Vårt hus var byggt ungefär 1900, hade liggande timmerstockar utanpå och var rödfärgat. Inomhus fanns 3 vedspisar och utomhus en ladugård med utedass. I det trygga landet Sverige fanns ändå en oroshärd. En skrikande tysk rikskansler skapade oro i hela Europa.
15 år senare var tysken död och besegrad och hemma hos oss hade vi fått både elspis och innetoa. Det moderna Sverige var här och vi fick det bara bättre och bättre.
Idag firas Sverige. Med pompa och ståt och med kungaparet i kortege. Just idag behöver vi inte bry oss om tjafs och bråk och politik. Vi bara säger GRATTIS till oss själva som får bo här.
Grattis också till barnbarnet Olivia som klarat Stockholm maraton.
Grattis också till barnbarnet Linnea som tagit studenten.


6 kommentarer:
Det är bra att tänka positivt. Det behövs.
När det gäller födelseplatser så vann vi verkligen högsta vinsten. Sverige har under vår levnad varit ett lugnt, tryggt och jämlikt land. Man kan bara hoppas att även kommande generationer får uppleva samma trygghet.
Må galningarna i alla väderstreck få sota för sina illdåd.
(Du och jag hade ju dessutom toppentur när vi "valde" våra föräldrar.)
Ha en fortsatt trevlig Nationaldag!
Klart att man bör vara positiv, men i vår galna värld funkar det inte alltid.
Det finns ju inget som man önskar mer än att kommande generationer får en trygg och fredlig värld att leva i. Men då måste man med de snaraste byta ut en och annan galning.
Har inga minnen med röda timmerhus, ladugård och utedass - och tack och lov för ung för att ha den ilskna rikskanslern i hasorna, trots att det kalla krigets vindar blåste hårt i närheten av mig - var även min barndom tryggt. Jag tror, precis som Annica, att tryggheten fanns där tack vare mitt utomordentligt kloka val av föräldrar.
För övrigt; även jag är väldigt glad över att ha bott i större delen av mitt vuxna liv i detta trygga Nordanland; där jag kan leva och tala fritt, (än så länge i alla fall - vi får väl se vad som händer i framtiden, om tyskens ättlingar stärker sin makt över landet/världen).
Så; tack till Sverige och grattis till oss alla som bor här. --- Men framförallt, grattis till Linnea och Olivia för deras prestationer.
Vi är helt eniga om att trygga och kloka föräldrar är oerhört viktiga för oss alla när vi är små barn och vi har haft tur i det fallet.
Hoppas också att vi fortsättningsvis får tala och tycka fritt och att kommande generationer får samma möjlighet och kan gratta sig själva för att de bor i detta fina land.
Skicka en kommentar