lördag 16 mars 2024

Vinna eller försvinna


Vinna eller försvinna. Just nu sitter äkta hälften framför teven och hoppas på under. Jag sitter framför datorn och hoppas på inspiration.



Läser i bladet att en lärare och skolpolitiker i Norrbotten är mycket bekymrad över gymnasieskolan och alltför många elevers usla kunskaper. En del börjar gymnasiet utan att ha en aning om hur många månader ett år har, eller hur många timmar som går på ett dygn. Kunskaper som barn normalt lär sig i lågstadiet. Men bara för att elever ska klara gymnasieskolan anpassas  undervisningen på ett alltför lätt sätt. Elever får lyssna istället för att läsa, teckna istället för att skriva och det är bara negativt för elevernas utveckling.



Elever ska ha böcker, papper och penna för att lära sig läsa och skriva ordentligt. Tekniska hjälpmedel kan komplettera men mobilen bör icke störa i klassrummet. Allt detta enligt läraren.

Låter rätt, tycker jag. Måste väl vara möjligt att ändra på sådant som inte är bra för våra barns framtid.



Bilderna på bloggen är från Kulturens Hus och ingår i Luleåbiennalen. Tältet med kuddar ser rätt inbjudande ut men för övrigt fattade jag ingenting, bara längtar efter Lars Lerin.

 

16 kommentarer:

  1. Det låter ju inte alls bra med så dåliga kunskaper.

    SvaraRadera
  2. Så skrämmande att höra om gymnasieelevernas urusla kunskaper. Vad är det för skola vi har? Det är ju inte klokt! Skulle faktiskt tro att många ungar redan på dagis vet att året har 12 månader och dygnet 24 timmar. Anpassning ska inte betyda kravlöshet och mesighet. Om undervisning inte ger önskade resultat är den ganska bortkastad. Barn och ungdomar ska ju lära för livet, att få en bra och givande tillvaro.

    Den där konsten är bara konstig. Typ kejsarens nya kläder. Så jaaa, just det: Varmt och hjärtligt välkommen till Luleå med en utställning igen, Lars Lerin!

    SvaraRadera
  3. Pv säger ofta samma sak, kanske inte om årets månader, men hur illa ställt det är med mattekunskaperna när eleverna kommer från högstadiet till gymnasiet. Allt det läraren du berättar om sagt, säger pv också.

    SvaraRadera
  4. Jag läste om det där med kunskaperna och häpnade. Var finns grunden till felet?

    SvaraRadera
  5. KulTur i natur: Så ska det inte vara.

    SvaraRadera
  6. Annica: Blev förvånad när jag läste artikeln. Med så dåliga kunskaper kan man nog få problem senare i livet. Kanske borde våra skolpolitiker göra en studieresa till Finland där man lär ha både bättre ordning och bättre resultat i skolan.

    Visst saknar vi Lerin och hans målarkompisar. Blir så less på installationer.

    SvaraRadera
  7. Elisabet: Tråkigt när skolresultaten bara blir sämre och lärarna alltmer förtvivlade. Så här kan det ju inte få fortsätta.

    SvaraRadera
  8. Bert Bodin: Säg det! Man kanske borde lyssna på expertisen, dvs lärarna.

    SvaraRadera
  9. Ja, det gick! Varit svårt att kommentera hos några och ville testa om det gick här.

    Om skolan, funktionshindrade eller förståndshandikappade som man sa förr går blandat numera och det verkar bli fler och fler i landet. Och de kan flyttas till någon annan undervisning sen men allt beror på vad styrande anser och föräldrar också. Är svårt för alla.

    När det gäller Finland är det bara struntprat, de har inte invandrarbarn med i studierna och dessutom har de få invandrare mot Sverige. De redovisar oriktiga lyckoresultat och det är numera välkänt. Så när det gäller Sverige i jämförelse som har riktigt bra resultat trots unga som varit analfabeter är vi fantastiska. Och om det är är särskilt många med olika förståndshandikapp i Norrbotten får de väl titta på det och underlätta för både dem och lärare.

    SvaraRadera
  10. Monica: Det vore väl ganska lugnt om det bara var i Norrbotten vi hade problem med inlärandet i skolan. Vi är ju inte så många. Jag har en son som är lärare i Stockholm och en släkting som är lärare i Göteborgstrakten och bägge ser samma problem som enligt dem delvis skulle kunna lösas med hjälp av fler lärare i klassrummen. Extralärare som skulle kunna ta hand om de med stora inlärningsproblem.

    SvaraRadera
  11. Vet, så är det, problem och väldigt jobbigt för både lärare och elever. Och fler lärare en utopi, dels ska det sparas, dels finns inte utbildade och många hoppar av utbildningen när de ser verkligheten på praktikterminen och lärare som ser ut att klara vad som helst får bara fler och fler uppgifter medan de utbrända kollegorna är sjukskrivna. Hoppas Lotta E ska vistas mycket i skolmiljö nu ...

    Finland har granskats ordentligt för vet inte hur många glädjerapporter vi läst om skolan där men de har samma problem förutom att de har hälften invånare än vi. Och resultat till Pisa har inte utförts på samma sätt som här.

    Och tjatet om deras fantastiska skolor hörde vi redan för 50 år sedan medan vi inom olika specialiteter i sjukvården mötte helt fantastiska från både arabvärld och Afrikanska länder, ja från hela världen med gedigna utbildningar, ja kanske i en klass för sig och utbildningar hade de gått i både USA och UK men smälte in och respekterade alla. Aldrig ett ord om att de var bäst i världen.

    SvaraRadera
  12. Som liten drömde jag om att bli en berömd konstnär (bland många andra saker), men blev snabbt och brutalt nerplockad på jorden av livet. Nu verkar det som om jag har fortfarande en chans att ställa ut (åtminstone i Luleåbiennalen) och titulera mig "konstnär". Så ser det ju ut hemma hos mig för det mesta.

    SvaraRadera
  13. Monica: Jag ser nog Finland som ett föregångsland i mångt och mycket. T ex deras beredskap inför krig och katastrofer. Där ligger vi i lä.

    SvaraRadera
  14. Nahide: Ha.-ha! Då har du förmodligen ommöblerat en hel del sedan sist jag var på besök. Konstnär eller författare var väl våra ungdomsdrömmar, idag är det influencer eller kändis man vill bli.

    SvaraRadera
  15. Tack för att du bidrog med ett så genomtänkt stycke till diskussionen.

    SvaraRadera