måndag 23 september 2019

Nattåg


Förra veckan tillbringade vi i Stockholm (Vendelsö) som sällskap till vårt 16-åriga barnbarn Olivia som opererat sitt ena knä på grund av en menisk- och korsbandsskada.

Egen "gube", egen kupé

Numera åker jag alltid tåg när jag reser längre sträckor. Bil är förbjudet och flyg är inte att tänka på. Vem vill resa ovan molnen med 1000-tals meter ner till moder Jord? Det är inte flygskammen som hindrar mig, det är flygrädslan.

Utsikt från stillastående tåg

På resan hem till Norrbotten fastnade tåget 5 mil söder om Örnsköldsvik och där blev vi kvar i sju timmar. Innan tåget var framme i Luleå, var förseningen hela åtta timmar.

Därför kommer jag idag att skriva ett brev till SJ och begära pengar tillbaka. Halva resans kostnad återbetalas vid rejäl försening. Det ska bli ett stort nöje en kall men solig måndagsmorgon.



6 kommentarer:

  1. Jag åkte ganska mycket tåg -68 - -80. Kan bara erinra mig ett missöde, en anslutning Vännäs - Umeå som var inställd en kall och snöig decembernatt. Men då stod det ju taxibilar redo för resenärerna i stället.

    Efter några år hade jag fått upp lönegraderna så pass att jag fick åka första klass. Lite ensamt ibland, men inte alltför sällan ett bra "raggarställe". Fåtöljerna var ju stora och sköna.

    SvaraRadera
  2. Anders: Ingenting med norrtågen är väl första klass längre. Men en liten sovkupé är nog så romantisk om man är i den fasen av livet.

    SvaraRadera
  3. En stor eloge till SJ. När man vill ha tillbaka pengar pga försening blir man förvånad över vad lättvindigt det är. Man skriver bara biljettnummer och namn, samma eftermiddag får man ett mail som säger att pengarna återbetalas inom 3-5 dagar. Lätt som en plätt, man behövde varken svära eller kasta saker, vilket är sällsynt när det gäller kontakt med företag över nätet.

    SvaraRadera
  4. SJ har väl vanan inne numera, rutinerna klara. Slogs med ett företag om utbytbara tandborsthuvuden som inte funkade, en struntsumma egentligen. Inte ens argumentet att ni kommer att förlora en kund för evigt bet på dem. Så nu får de behålla sina grejor vad mig anbelangar, för den ynka summan av 59:- som de var skyldiga mig enligt min uppfattning. Vad tjänar de på det i det långa loppet tro? De förstår nog inte att de har att göra med en svårt långsint person.

    SvaraRadera
  5. Åh, sååå skönt med en egen kuppe! --- Precis som Anders skriver så har väl SJ vanan inne vid det här laget när det gäller klagomål. Nästan dagligen hör man ju om signal- och/eller elfel och förseningar "en masse". Verkar vara mer regel än undantag. Den befintliga järnvägen borde rustas upp innan man börjar jamsa om höghastighetståg i södra Sverige där avstånden mellan orterna är ungefär som avståndet vi har till sopbodan.

    SvaraRadera
  6. Anders: Det är rätt. Man ska vara långsint när det gäller företag som inte månar om sina kunder. Reklam kan också irritera. Ingenting i världen skulle kunna få mig att köpa VitaePro, hur fantastiskt denna produkt än kan vara.

    Annica: Det var elfel som fick vårt tag att stå still. Det är jätteviktigt att järnvägen upprustas, mycket viktigare än höghastighetståg i södra delarna av riket. Snacket om Norrbottniabanan som ska nå upp till Luleå blir nog bara snack och ingen handling.

    SvaraRadera