lördag 17 mars 2012

Kära SJ


Så här skriver Statens Järnvägar som svar på ett mail:

"Vi är ledsna för att du råkat ut för försening och uppskattar att du tagit dig tid för att begära ersättning."

Hur ska man uppfatta det skrivna? Är det en ärligt menad ursäkt eller en spydig formulering? Jag tvivlar på att SJ "uppskattar att man tagit sig tid för att begära ersättning." Jag tror att de istället skulle vilja skriva så här:

"Du råkade ut för en ringa försening och vill ha pengar tillbaka. Egentligen gladdes du åt förseningen, eftersom du visste att du kunde skriva till oss och begära ersättning för de ynka timmar det gällde. Här har du dina 452 kronor, men låt bli att resa med oss i fortsättningen, din förbenade gnällspik."

Man ska tala klarspråk.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Hahaha Gunnel....var inte så synisk nu.Du fick ju dina pengar,hihi!

    SvaraRadera
  2. Yvonne: Pengarna har inte kommit in på kontot än, så man vet aldrig.
    Undrar om jag vågar skicka mitt blogginlägg till SJ?

    SvaraRadera
  3. Naturligtvis ska du sända inlägget till SJ! Där behöver man lära sig hur man skriver.

    SvaraRadera
  4. Annica: Deras skrivelse var ju lysande. Man vet inte exakt vad de menar och så ska en skrivelse från SJ vara.

    SvaraRadera