Jag äger en gammal "Filmjournalen" från det år jag föddes. Den kostade 35 öre och bilderna i tidningen är i svart-vitt. I annonserna var man inte "du" med sina läsare utan använde ett högtidligt språk, som t ex:
"Mitzi pudercreme" innehåller Orthocerin, som är en värdefull komponent, tränger djupt in i huden och gör Eder ungdomlig utan rynkor, kvisslor och finnar."
Dags för Mitzi pudercreme
Jag är ganska säker på att jag i min ungdoms dagar använde "Mitzi pudercreme." Då borde jag nog idag gå till Konsumentombudsmannen, visa mitt linjerade ansikte, reklamera produkten och kräva kompensation.
Annonser ska inte ljuga och sprida falska förhoppningar, men just inom skönhetsindustrin är det tillåtet. En svindyr ansiktskräm med konstiga ingredienser som ingen hört talas om, får den rynkrädda att hoppas på underverk och evig ungdom.
Är det inte bedrövligt att vi är så lättlurade?
Vissa människor tycks vilja bli lurade. Det förstår man när hör om hur lätt de gör det för bedragarna. I TV-programmet PLUS har man ju t.ex. sett några lättlurade personer under årens lopp.
SvaraRaderaDu behövde verkligen ingen Mitzi pudercreme när du var så där ung och söt. Förresten, pudercreme? Vilken konsistens hade den, pudrig eller krämig?
Angående rynkor - eller inte rynkor - så har det nog mest med generna att göra. Inte vad vi smetar in oss med.
Pudercreme låter kladdigt, konsistensen kommer jag inte ihåg. Är inte ens säker på att jag provade krämen man namnet är så bekant.
SvaraRaderaJag såg i en tidning att 80% av tillfrågade kvinnor inte tror på sminkreklam. Återstår 20% som tror.
I dessa 80% är jag medräknad. Tror även att du återfinns i den gruppen. Och vi behöver ju inte eftersom vi är så naturligt tjusiga ändå... ;o)
SvaraRaderaJa, visst har du rätt. Man kan vara rätt tjusig om belysningen är tillräckligt svag.
SvaraRadera