måndag 14 augusti 2017

Ät och njut


Kommer hem från bilresan till Malå och Lainejaur med två påsar hjortron. Häller upp några bär som får tina, sen blundar jag och smakar på bären, känner den friska doften av skog och myrmark. Den känslan jag får när jag äter bären kallas på nysvenska för "mindful eating."


NSD har idag en artikel om "mindful eating" som i korthet går ut på att man ska ge uppmärksamhet till vad man äter. Känna efter hur det smakar. Tända ett ljus, blunda och njuta. Låter egentligen ganska vettigt, det känns som jag  redan lever efter den devisen.


Nu till något helt annat. VM i friidrott har visats i fyran med ständiga avbrott för reklam. Hör jag en gång till en skånsk röst säga "Klart att grabben ska diska", får jag spader. Förutom den eviga reklamen springer en man med tofs runt bland publiken och ställer fåniga frågor till ledare och släktingar till de som tävlar. Nej, friidrott bör aldrig sändas i kanal fyra.


Ingen blogg utan en tjusig solnedgång.

Hej!


7 kommentarer:

Yvonne sa...

Yesreklamen och Trivago gör mig galen.
Sport ska visas i reklamfri kanal,basta!!

Anders sa...

Var växer din fingerborgsblomma? Vacker, men farlig. Hela växten är giftig och 2-3 blad är dödlig dos för en vuxen.

På skoj gick jag in på Trivago och letade efter hotell i de skummaste delarna av Chicago. Och - fick napp. Billigt och bra. Men nu har Trivago börjat ösa hotellerbjudanden över mig, nu senast ett hotell i Indonesien för 162:-/dygn. Tror nog jag stannar hemma.

Gunnel sa...

Yvonne: Du är inte ensam om att bli galen på reklamen. Jag har aldrig varit så irriterad som förra veckan när det var friidrott på fyran. Ibland var det bara 10 minuter mellan reklaminslagen.

Anders: Luleå vill som alla andra städer bli större och då är det rätt konstigt att man planterat fingerborgsblomma i varenda tänkbar kruka på stan. Vacker men giftig!

Söker man något säljbart på Internet blir man verkligen överöst med reklam, men en hotellnatt för 162 kronor måste man väl betrakta som ett fynd.

Annica sa...

Det finns ett hundraprocentigt sätt att slippa reklamavbrotten i sportsändningarna: Strunta i sporten! Själv är jag euforiskt glad när den sänds i en reklamkanal så man slipper eländet i SVTs kanaler.

Gunnel sa...

Annica: Reklamavbrotten har en tendens att finnas även i andra program, faktiskt även i SVT som ofta presenterar sina kommande program om och om igen. Hur många gånger såg man inte Sanna N. tala om att nu ska det bli "Allsång på Skansen." Tror man började redan i april. Ibland kan reklamavbrotten kännas rätt, t ex när man är sugen på något gott eller behöver gå på prevetet.

Anders sa...

Det finns en grupp på Facebook som protesterar mot den myckna reklamen. Eftersom problemet är ett s k I-landsproblem har jag inte brytt mig så mycket. Å andra sidan har jag skam till sägandes inte brytt mig så mycket om U-landsproblemen heller på sistone. Men vad ska man göra?

Gunnel sa...

Anders: Såg att du hade gillat gruppen och eftersom du är en klok man så gjorde jag sammalunda. Det är i-landsproblemen vi irriterar oss på, det stora problemen överlåter vi till Trump och grabbarna.