onsdag 28 september 2016

Man borde kanske sova


Sömnen sorterar tankarna och städar undan i hjärnkontoret. Vi får plats med en ny dag, en ny känsla och nya upplevelser. Det är nästan så att man kan känna doften av såpa på morgonen.
(Okänd tänkare)


Klockan är 05.21 och jag försöker desperat att somna om. Det är alldeles tyst förutom det stilla suset av min tinnitus och något enstaka svagt "durr" från mobiltelefonen som ligger på köksbordet. Någon har kanske "lajkat" min bild på Instagram eller kanske är det någon app som vill berätta om dagens väder.


Numera finns det appar till allt, bl a en som berättar om man sovit gott, om man vaknat under natten, om man fått sin djupsömn eller kanske inte sovit alls. Våra hjärnor renas och rensas under sömnen från allt onödigt vi stoppat dit och för att det ska ske bör vi sova mellan sju och nio timmar, allt detta enligt en artikel i Dagens Nyheter.

Själv sover jag ca 6 timmar per natt. Det betyder att min hjärna aldrig blir riktigt fri från slagg och avfall och därför inte fungerar optimalt. Något som min äkta hälft ofta påpekar  när vi diskuterar och har olika åsikter. För lite sömn ökar dessutom risken för alla tänkbara sjukdomar. Demens t ex.


Men det är inget att oroa sig för om man någon gång skulle vakna efter en sömnlös natt.
(Okänd filosof)

Godnatt!

6 kommentarer:

Anders sa...

Frun oh jag sover gott och länge, något som hänger ihop med våra goda (rymliga?) samveten.

De enda gånger jag inte sovit bra är natten innan jag skulle prata inför stora grupper där det var många överordnade med. Svårt att förstå, jag var ju ändå mycket smartare än dom...

Gunnel sa...

Anders: Kanske är det mitt ständigt dåliga samvete som håller mig vaken.

Tack och lov har jag aldrig behövt prata inför stora grupper. Bara att behöva tala om vad jag hette inför en grupp gjorde mig nervös. Tacksam att den tiden är över.

Annica sa...

Oj, vad härligt att få vakna upp efter en sömnlös natt! Då kanske den inte varit så sömnlös ändå. Min salig far hade ofta svårt att sova och ibland berättade han för familjen på morgonen att han inte sovit en endaste blund under natten.
Varvid min salig mor roat brukade påpeka: - Märkligt, nu har du börjat snarka även då du är vaken.
Nåväl, nu hoppas jag förstås att hjärnkontorets nattarbetande städpatrull verkligen använder miljövänliga rengöringsmedel (kanske linoljesåpa?) så de inte ytterligare smutsar ner både mitt ömtåliga driftscentrum och miljön i stort.

Gunnel sa...

Annica: Nattens städpatrull har nog ett himla jobb med att skrapa bort rosten och olja vindlingarna däruppe i hjärnkontoret. Deras jobb är ganska störande och därför vaknar vi med jämna mellanrum nattetid. Tydligen behöver det skrapas och städas mer ju äldre man blir, många lager av för lite sömn skapar stora problem.

Nu är klockan 23.25 och jag säger GODNATT!

Anders sa...

Hur gick det? Sov du bra? Jag tror att du har lite fel approach till "God natt". Det ska sägas mjukt och stilla, inte "GODNATT!" som det t ex skulle kunna uttryckas av nån tysk militär med misslyckad mustasch. Ett litet gott råd i all välmening, en lite mjukare framtoning i samband med sänggåendet kan göra susen. (sussen)

Gunnel sa...

Anders: Ja du har rätt, det sägs ju att man skriker när man använder stora bokstäver. Mina likheter med tysk militär med mustasch är inte helt fel. Är faktiskt på gång med en sådan på överläppen. Trots mina skrikande "God natt" sov jag helt underbart i natt, till och med lite för länge. Idag är jag rentvättad i hjärnkontoret, ändå märktes det inte när jag gjorde testet.